Do Jihlavy se vrátí nejstarší městský autobus, jeho oprava je ve finále

  16:10
První jihlavský autobus Škoda 706 GND z roku 1942 se příští rok vrátí na Masarykovo náměstí, odkud za války poprvé vyjel. Věří tomu Luděk Bohuňovský ze sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů. Právě on byl v roce 2008 s kolegy u toho, když vrak škodovky vypravovali do Krnova na opravu.

Takto autobus vypadal před jedenácti lety, když ho členové sdružení naložili na nákladní vlak a odvezli na rekonstrukci. Luděk Bohuňovský je vpravo v zelených montérkách. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Rekonstrukce je teď ve třetí čtvrtině, intenzivně se na ní pracuje. Jestliže vše dopadne, jak si přejeme, ukážeme autobus hotový v září příštího roku. A to na akci připomínající 111. výročí MHD v Jihlavě. Pokud nás nezdrží nic nepředvídatelného, vidím to reálně,“ uvedl Bohuňovský.

V roce 1942 vyjel autobus Škoda 706 GND poprvé z tehdejšího náměstí Adolfa Hitlera do Bedřichova. Vozil lidi k firmám. Do té doby ve městě jezdily pouze tramvaje.

V prvním autobuse se odehrál kus jihlavské historie. Objevil se i v pořadu filmového historika Karla Čáslavského Hledání ztraceného času: jak odvážel po válce Němce z náměstí.

Zpočátku byl autobus vybaven dvěma systémy pohonu - naftovým a dřevoplynovým. Po generální opravě v roce 1951 jezdil již jen na naftu.

Snímky z oprav sdružení nezveřejní, chce udělat překvapení

„Sehnali jsme bohatého sponzora, který do rekonstrukce autobusu investuje. My mu pomáháme s různými detaily. Všechno se rozebralo do prvočinitelů a složilo zpátky. Podvozek zůstal kompletní, nápravy taky. Sehnal se motor s převodovkou, který v tom vraku nebyl. Karoserie už je hotová, teď se začíná dělat dřevěný interiér a okna,“ přiblížil Luděk Bohuňovský.

Autobus s jihlavskými znaky získá původní barvy. Od oken dolů tmavě červenou, rámy mezi skly a střecha budou světlé v odstínu slonové kosti.

Členové sdružení se dohodli se sponzorem, že zatím nebudou zveřejňovat snímky z průběhu oprav. Vše chtějí nechat jako překvapení na září příštího roku, kdy má být podle jejich plánu vše kompletně hotovo.

Vůz sloužil i jako sklad, pak skončil nepojízdný v lese

Členové sdružení zmapovali historii prvního autobusu. Potom, co přestal v roce 1966 vozit cestující, koupili ho jako vrak bez motoru družstevníci z jedné vísky na Vysočině. A udělali si z něj sklad.

Pak si ho vzal za stejným účelem soukromý majitel a odtáhl vzácný vrak do lesa. Později zůstal stát veterán bez využití.

V té době se o něm dozvěděli členové jihlavského sdružení. Vyrazili do lesa a našli na rezavém plášti výrobní štítek psaný v češtině i němčině. Vše si ještě ověřili v archivu a konečně si mohli říct: Máme ho. A odtáhli vrak na tyči.

„Teď to máme se sponzorem smluvně ošetřeno tak, že autobus musí zůstat v České republice, nesmí se prodat do zahraničí. Bude se jen vystavovat při různých výročích,“ dodal Luděk Bohuňovský.

Druhý autobus je stále funkční, má ho muzeum v Brně

K prvnímu jihlavskému autobusu byl ještě v roce 1943 zakoupen vlek, aby se svezlo více cestujících.

V pořadí druhý jihlavský autobus Škoda 706 RO z roku 1947 je stále funkční v brněnském Technickém muzeu. Na bocích má i jihlavský znak. Sdružení také zařizuje rekonstrukci jiného oblíbeného autobusu Škoda 706 RTO, který jezdil v jihlavské MHD kolem roku 1970.

„Poté patřil jednomu zemědělskému družstvu. Tuto rekonstrukci financujeme ze svého,“ uzavřel Bohuňovský. I tento autobus by měl být součástí vzpomínkové akce v příštím roce.

Autor: