Zpoždění bez vysvětlení. Průzkum po sesuvu železničního náspu se oddaluje

  7:38,  aktualizováno  7:38
Před více než rokem se při velkých deštích sesunul železniční násep v Žalhosticích na Litoměřicku. Po opravě poškozené části začala Správa železnic (SŽ) připravovat průzkum dalšího úseku směrem k Labi, aby zjistila, zda také tam nehrozí pád. Podle původního plánu měl být hotov už před půl rokem, dosud však nezačal.

Co je příčinou zdržení, státní organizace nespecifikovala. „Akce je aktuálně ve fázi projektu pro provedení průzkumu, na jehož základě se bude soutěžit zhotovitel prací. Samy průzkumné práce v terénu mají podle předpokladů probíhat od podzimu do začátku jara příštího roku,“ uvedl mluvčí Dušan Gavenda.

Už v srpnu minulého roku přitom SŽ sdělila, že právě uzavírá smlouvu na průzkumné práce úseku mezi mostem přes Labe a sanovanou částí. Smlouvu však organizace nakonec uzavřela až v lednu.

„V současnosti je podepsaná smlouva na vyhotovení projektu průzkumu. Na základě výsledků projektu, které bychom měli obdržet za dva měsíce, dojde k vypsání zakázky na samotnou realizaci průzkumných prací. Aktuálně předpokládáme, že hotovo by mělo být do konce srpna,“ informovala letos 29. ledna vedoucí tiskového oddělení SŽ Nela Eberl Friebová.

V Žalhosticích vyrůstá nový železniční násep. Vlaky tudy pojedou dřív

Podle nejnovějšího vyjádření však průzkumné práce začnou až od letošního podzimu. Místní se zdržení průzkumu obávají. „Když velké deště zničily jednu část náspu, může se velice rychle stát, že ji podemelou i jinde. Bojíme se, že další část trati je stejně nebezpečná, jako byla ta zřícená,“ řekl Jaroslav ze Žalhostic.

Podle Gavendy se lidé o bezpečnost provozu nemusí obávat. V současné době prý SŽ neeviduje žádné poruchy tělesa železničního spodku, a není tudíž důvod omezovat provoz. Zároveň SŽ provádí pravidelné prohlídky tratí podle platných předpisů.

„Prohlídky podle předpisů se dělaly i před rokem. A stejně všechny překvapilo, že po jednom vydatném dešti se násep rozsypal jako domeček z karet. Všichni si tu pamatujeme, jak ty pražce trčely ve vzduchu. Štěstí, že se tenkrát nic nestalo,“ poznamenal Jaroslav.

Správa železnic několik týdnů hledala historii náspu a jeho případných oprav. „V historických záznamech se uvádí, že trať byla postavena v letech 1896–98. Zda došlo v minulosti k větším zásahům do tělesa dráhy za účelem jeho oprav, nelze dohledat,“ přiblížil Gavenda.

K sesuvu náspu došlo loni 2. června následkem vydatných dešťů a bouřek. Tuny štěrku a zeminy se daly do pohybu jen pár desítek metrů od místa, kde jednokolejná trať z Lovosic do České Lípy přemosťuje frekventované koleje bývalé Rakouské severozápadní dráhy mezi Ústím nad Labem a Lysou nad Labem.

Podle SŽ tenkrát velké množství srážkové vody narušilo vnitřní pevnost a stabilitu náspu, což bylo příčinou jeho sesunutí. Násep byl poškozen v délce zhruba 75 metrů. Celý násep mezi přemostěními v délce 120 metrů pak bylo nutné odbagrovat a zcela nově vybudovat. Jeho zprovoznění vyšlo téměř na 24 milionů korun. Vlaky zde začaly jezdit až v září.

6. září 2024