iDNES.cz

Leták ve vlaku očerňoval německou konkurenci, uváděl i číslo na radního

  7:52
Trnem v oku se někomu stala nedávno uzavřená dohoda mezi Ústeckým krajem a německým dopravcem Die Länderbahn o zajišťování provozu na některých železničních tratích v regionu. Ve spoji ČD se objevil leták pomlouvající konkurenci i s číslem na krajského radního, aby si to s ním cestující „vyřídili“.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto: Jan SalačMAFRA

Zatímco vedení kraje se těší z další domluvy se soukromým dopravcem a slibuje si, jak větší konkurence na kolejích přispěje ke zvýšení kvality dopravy, anonym má pocity opačné. A dává je veřejně najevo.

Jak zjistila MF DNES, minimálně v jednom spoji Českých drah, které nový dopravce na zmíněných úsecích vystřídá, se objevil leták hanící Die Länderbahn (DLB).

Smlouva s DLB

Podle čerstvé smlouvy s platností na deset let Die Länderbahn (DLB) vyjede od prosince 2019 na regionální linky:

  • U12 (Osek – Most – Louny – Rakovník)
  • U14 (Jirkov – Chomutov – Žatec – Lužná u Rakovníka) 
  • T7 (Chomutov–Vejprty)

Autor v dokumentu cituje článek z únorového vydání Železničního magazínu, ve kterém se píše, že bavorský organizátor veřejné dopravy udělil loni dopravci pokuty v řádech milionů eur kvůli problémům souvisejícím s provozem.

„Takto se v kraji utrácejí peníze daňových poplatníků. Je nejvyšší čas, aby si na toto podivné hospodaření posvítil Nejvyšší kontrolní úřad, popřípadě rovnou orgány činné v trestním řízení,“ píše se v letáku.

Pisatel v něm také zdůrazňuje, že k uzavření dohody došlo přímým zadáním, tedy bez výběrového řízení. Na konci textu zveřejnil mobil na náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslava Komínka (KSČM) s dotazem, co na to říká a zda odpoví na otázky nespokojených občanů.

„Ústecký kraj postupoval podle zákona a maximálně transparentně. Jednalo se sice o přímé zadání, jak to legislativa u železniční dopravy umožňuje, ale tomu předcházel důkladný průzkum trhu. Oslovili jsme všechny dopravce a obdržené nabídky jsme také podrobně prozkoumali. Zohledňovali jsme nejen cenu, ale i kvalitu a technické parametry vozidel,“ sdělil Komínek.

K poznámce o pokutách pro DLB dodal, že plnění smluv u jiných objednatelů kraj nepřezkoumává a ani se k němu nemůže vyjadřovat.

„Společnost každopádně provozuje dopravu v našem kraji a v blízkém sousedství téměř devět let a nevíme o žádných problémech,“ podotkl Komínek. DLB už jezdí na trati mezi Libercem a Rybništěm v rámci sítě Trilex.

„Pokud se nějaký nespokojený cestující chce se mnou na toto téma pobavit, nemám s tím nejmenší problém,“ doplnil Komínek.

Kdo očerňující leták vyvěsil, se neví

Mluvčí Českých drah Gabriela Novotná informovala, že leták byl neprodleně odstraněn a že není známo, kdo ho vyvěsil.

„Přijde mi to ubohé, zejména pak odkaz a kontakt na pana Komínka. Že se autor neodkazuje třeba na jiné funkční provozy v Německu nebo na síť Trilex,“ reagoval Michal Barták, šéf české sekce DLB.

Dopravce nasadí na tratích vozidla RegioSprinter, která poskytují až sedmdesát míst k sezení. Společnost se dohodla s Ústeckým krajem na dvouletém přechodném období, během kterého projdou vozy postupnou modernizací.

Jednou z podmínek smlouvy je plné zapojení dopravce do integrovaného krajského dopravního systému.

zpět na článek