iDNES.cz

Vlaky v Ústeckém kraji jedou dřív a pomaleji, lidem chybí zpáteční jízdenka

  10:28
Zpoždění a zmatek při nákupu některých jízdenek přinesl druhý den platnosti, ale hlavně první pracovní den nového jízdního řádu v Ústeckém kraji. Cestujícím především vadí, že si již nemohou koupit zpáteční jízdenku. Řada spojů také jezdí jinak – vyjíždí dříve a jede pomaleji.

S novým jízdním řádem přišli do Ústeckého kraje noví dopravci, což s sebou přineslo některé problémy. Například v neděli nejezdily vlaky společnosti RegioJet mezi Kadaní a Prunéřovem, ty byly nahrazeny autobusy. Vlak se totiž rozbil, v pondělí už cestující vozil. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Na tratě v Ústeckém kraji, kterým dominovaly České dráhy, s novým jízdním řádem vstoupil na sedm tratí RegioJet, na čtyři Die Länderbahn, mezi Mostem a Blatnem jezdí GW Train, na trasu přes Jedlovou, Rybniště, Krásnou Lípu do Rumburku nebo Šluknova vyrazila Arriva a na tzv. Švestkové dráze z Mostu do Litoměřic zase jezdí AŽD Praha.

„Máme dnes od soukromých dopravců nahlášená zpoždění 5 až 10 minut. Noví strojvůdci se stále učí, kde mohou přidat a kde ubrat. Na to, že jezdí druhý den, je to dobré,“ uvedl v pondělí krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).

„Soukromé dopravce všichni sledují, ale u Českých drah je nahlášené zpoždění i přes 40 minut. Pro nás je podstatné to, že doprava kraje funguje v systému jízdného a jízdenek, lidé si je kupují bez problémů a také bez problémů přestupují,“ dodal Komínek.

České dráhy (ČD) měly v pondělí dopoledne dva problémy, nejprve se na trati 130 z Krupky do Ústí nad Labem porouchalo trakční vedení, pak měl rychlík 607 Krušnohor z Chomutova přes Ústí do Prahy zpoždění 140 minut.

„Došlo k technické poruše na lokomotivě a byla vypravena nová. Lidé na zastávce čekali dvě hodiny,“ řekla mluvčí ČD Gabriela Novotná.

V neděli měl zase problémy RegioJet, protože nejely vlaky mezi Kadaní a Prunéřovem, ty byly nahrazeny autobusy. „Rozbil se jim vlak a dnes je vše v pořádku. RegioJet má dočasné vlaky, protože za dva roky kupuje nové. Ale budeme chtít, aby zlepšil interiér,“ sdělil Komínek.

Z Mostu do Oseka jezdí místo vlaků „Länderbahnu“ autobusy

Na trati z Mostu do Oseka cestující zase marně hledají ohlášené vlaky „Länderbahnu“. Příčnou je výluka.

„Tu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nahlásila od 15. prosince, dopravce se na to připravil a zajistil autobusy. Pak ale SŽDC výluku odložila a obnovit železniční dopravu není jednoduché. Na trať by se vlaky měly vrátit v lednu,“ vysvětlil Komínek.

Cestující u pokladen nově řeší řadu problémů. Například Tomáš Novotný si chtěl koupit k jízdence i tu celodenní na pražskou MHD.

„Vždy mi prodali stejnou, jaká vám vypadne z automatu v Praze. Teď mám formát klasické vlakové jízdenky a nevím, jak si tento formát v pražské MHD označím,“ uvedl muž, kterému na ústeckých informacích ČD neporadili.

Komplikace na železnici

  • Zpáteční jízdenky na vlak si lidé u Českých drah už nekoupí, byly zrušeny. Nyní je výhodnější koupit si na cestu tam jízdenku Flexi zvýhodněnou a na cestu zpět Flexi vázanou. 
  • Na trati Most–Děčín budou až do konce roku všechny vlaky pomalejší o 10 minut, protože už zde platí výlukový řád kvůli opravě úseku z Mostu do Ústí nad Labem, která začne v březnu.
  • Na trati z Mostu do Oseka cestující nenajdou kvůli výluce vlaky „Länderbahnu“, zatím je suplují autobusy. Vlaky pojedou až v novém roce.

Svůj spoj lidé najdou, přestože dopravců přibylo, ale už si nemohou koupit zpáteční jízdenku. „Jedu z Děčína do Ústí a zpátky a v Ústí musím znovu k pokladně a koupit si jízdenku dražší o korunu nebo dvě. Není to dobré řešení,“ posteskla si na nádraží v Ústí Hana Aronová.

Zpáteční jízdenky už nejsou

Zpáteční jízdenky ČD zrušily. „Nabízíme jízdenky Flexi zvýhodněná a Flexi vázaná, které jsou výhodnější, takže zpáteční sleva není už tak atraktivní,“ podotkla Novotná.

Od neděle si někteří cestující musí přivstat, některé vlaky totiž jezdí dříve a cesta do cíle déle trvá. Například na trati z Mostu do Děčína vlak místo v 6.01 vyjíždí v 5.53 a místo původní hodiny 23 minut je v Děčíně za hodinu 31 minut.

„Bohužel se na této trati nedá mluvit o zanedbatelných úpravách jízdních řádů. Vlaky vyjíždí většinou dříve a jízda je delší o 4 až 14 minut,“ přiblížil Jan Pejchar, který tu jezdí pravidelně.

Toto zpoždění na trati bude trvat až do konce roku kvůli opravě úseku Most – Ústí nad Labem.

„V březnu začne platit dlouhodobá výluka kvůli opravě trati a SŽDC se rozhodla, že jízdní řád už nyní nastaví jako při výluce. Jízdní řád je tak pomalejší o 10 minut a zpoždění se projeví na celé trase až do Děčína,“ poznamenal vedoucí krajského odboru dopravní obslužnosti Jakub Jeřábek.

zpět na článek