Zavřete lávku přes Ohři v Radonicích, riziko je zvýšené, varují experti

  17:14
Odborníci doporučují uzavřít lávku přes Ohři v Radonicích na Lounsku, která je konstruovaná podobně jako zřícená lávka v pražské Troji. Spojnice břehů řeky Ohře není tak vytížená, navzdory zákazu na ni však občas vjede auto a odborníci nechtějí riskovat, že zátěž nevydrží.

V pražské Troji se o víkendu zřítila lávka pro pěší. | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Dělali jsme prohlídky a lávku přes Ohři v Radonicích necháme zavřít. Máme pocit, že je tam zvýšené riziko, které nechceme podstupovat,“ řekl iDNES.cz ředitel specializované projekční firmy Pontex Václav Hvízdal.

Lávka stojí v katastru Radonic nad Ohří, které jsou součástí Městyse Peruc. Právě městys je majitelem a současně správcem lávky, jejíž stav kontroloři při poslední prohlídce označili jako špatný, což samo o sobě nutnost uzavření neznamená.

Zkorodovala lana, soudí o trojské lávce odborníci. Kontrola je obtížná

„Po zkušenosti, kterou máme z Troji, však obci uzavření raději doporučíme. Jde o prevenci, nemáme indicie, že by tam byly trhliny či nadměrné průhyby. Chceme, aby obec stav lávky napřed prověřila a objednala si expertizu, než ji bude možné znovu využívat,“ doplnil Hvízdal s tím, že opětovné zprovoznění může trvat i několik měsíců.

Radonická lávka není zdaleka tak vytížená jako ta v pražské Troji, denně ji však využívají místní obyvatelé i chalupáři. Na komplexní rekonstrukci či stavbu nového mostu však městys s ročním rozpočtem 33 milionů korun nemá peníze.

„Jestli napíšou, že máme lávku zavřít, tak ji zavřeme. Netušili jsme, že může spadnout, osobně by mě to ani nenapadlo. Využívali ji chalupáři i místní, teď budou muset jezdit objížďkou. Nejbližší most je v Křesíně, cestou přes něj najedou zhruba deset kilometrů,“ připustil místostarosta městysu Jan Vnouček.

Lávka v Troji se zřítila, v Nymburku mají stejnou

Ještě před deseti lety po lávce mohla jezdit i osobní auta a byla poměrně vytížená. Dnes už jsou z obou stran zátarasy. Podle místostarosty se však čas od času najde dobrodruh, který se je pokouší odsunout a přes lávku projet. I podle zjištění společnosti Pontex po lávce jezdila auta, i když už neměla.

„Každé dva roky na lávku necháváme zpracovat revizi. Ve zprávě z letoška je uvedeno, že bychom do pěti let měli mít projekt na rekonstrukci, příští rok jsme na něm chtěli začít pracovat. Kdybychom měli dost peněz, určitě bychom chtěli postavit nový most i pro auta,“ dodal Vnouček.

Podle propočtů by zbourání a stavba nového mostu vyšly na zhruba 40 milionů korun, roční rozpočet městysu je však 33 milionů. „V současné době to přesahuje naše možnosti. Bez dotace bychom to nebyli schopni sami postavit. Na mosty však moc dotace nejsou,“ podotkl Vnouček.

Dvojče trojské lávky stojí v Nymburku, na radnici volají vyděšení lidé

Vedení městysu chce vyzvat k jednání starosty okolních obcí, aby se na financování rekonstrukce či stavby nového mostu podíleli.

Podle ředitele Pontexu je lávek podobné konstrukce v celé zemi deset až dvanáct. „Stav ostatních neznám a nechci předjímat. Nejsme kompetentní nařizovat plošně nějaká opatření na všech těchto stavbách, ale třeba se někdo na ministerstvu pro místní rozvoj pochlapí a udělá to. Někdo by se měl podívat na jednotlivé závěry prohlídek a rozhodnout o dalším postupu,“ doplnil Hvízdal.

Takřka totožná jako zřícená pražská lávka je také lávka v Nymburku, tu se však město zatím uzavřít nechystá. Vedení radnice čeká na závěry statika a znalecký posudek (psali jsme o tom zde).

4. prosince 2017