„Komunikace bude uzavřená minimálně do roku 2027. Možnou příčinou trhliny může být hydrostatický a hydrodynamický tlak vzniklý prouděním podzemní vody propustnými vrstvami podloží,“ uvedla Lenka Holovská ze Správy a údržby silnic Ústeckého kraje s tím, že jde navíc o území svahových nestabilit. Sesuvy v takové lokalitě nejsou ničím výjimečným.
Správa silnic u poškozené komunikace nainstalovala čidla, která monitorují další pohyb půdy a měří hladinu spodní vody.
Na základě získaných dat odborníci zpracují inženýrsko-geologický průzkum, který je nutný pro naplánování opravy. Jak vysoké budou náklady, není v tuto chvíli jasné.
Pokud by se svah dál hýbal, mohl by ohrozit nedalekou železniční trať. Na silnici jsou dopravní značky a několik metrů před poškozeným úsekem je vytvořený val ze zeminy, aby tudy řidiči nemohli projet. Stopy od pneumatik kolem valu ale dávají tušit, že to i tak někteří zkusili.
Velké problémy u Žiželic
Místo se nachází jen několik málo kilometrů od obce Žiželice na Lounsku, kde se v závěru loňského roku utrhl svah. Do pohybu se tu dalo 90 tisíc metrů krychlových zeminy. V ohrožení je zdejší barokní kaple, několik rodinných domů a frekventovaná silnice z Mostu do Žatce.
Práce na stabilizaci svahu stále pokračují. Vykáceny byly všechny stromy, odborná firma zde buduje odvodňovací žebra a snaží se svah zpevnit. „Práce potrvají ještě zhruba dva měsíce. Bohužel je tam komplikovaný přístup pro těžkou techniku a dopravu materiálu,“ sdělila starostka Květa Panská.
Za tyto práce obec s desetimilionovým rozpočtem utratila už zhruba pět milionů korun. A není to konečná suma, náklady ještě porostou. Velké množství uvolněné zeminy totiž stále sjíždí do údolí, kde protéká potok Hutná. Zeminu je nutné odbagrovávat, aby koryto neucpala.
V Praze u Grébovky se utrhl svah s prázdným domem i několika auty |
„Musí se tam udělat další opatření, bez kterých se to nezastaví. Je to finančně hodně náročné. Vyjde to na dalších minimálně patnáct milionů korun. Doufáme, že nám pomůže kraj a stát, sami to nezaplatíme,“ dodala starostka.
Hrana sesuvu je několik desítek centimetrů od barokní kaple a několik metrů od rodinných domů. Na stavbách se objevily první praskliny, odborníci zde umístili měřicí přístroje a monitorují jejich statiku. Sesuv ohrožuje i nedalekou frekventovanou silnici, po které denně projedou tisíce aut.
Obec se proto dohodla s Ředitelstvím silnic a dálnic, že ve svahu nad silnicí vybuduje dvě studny. V nich se bude hromadit spodní voda, kvůli níž je svah nestabilní, a následně bude odčerpána pryč.