Zavřený most přes Labe komplikuje dopravu. Roudnice rozšíří placené parkování

  9:10
Uzavření mostu Ervína Špindlera přes řeku Labe ukázalo potřebu změny systému parkování v Roudnici nad Labem. Oprava začala počátkem března a most bude pro silniční dopravu uzavřen až do jara roku 2026. Místo, kde se za parkování platí, bude muset být podle radnice rozšířeno, aby dlouho odstavené vozy neblokovaly ostatní.

„Měsíc po uzavření mostu evidujeme více odstavených aut nejen na Karlově náměstí, ale také v ulicích od vlakového nádraží až po kostel. Situace s parkováním v centru města se tedy ještě více zkomplikovala. K tomu je nutné strpět dočasné zrušení několika parkovacích míst u staveniště bytového domu na náměstí Jana z Dražic,“ uvádí místostarosta Richard Červený (Akce R).

Podle starosty Františka Padělka (Společně pro Roudnici) město v důsledku uzavírky mostu sice zažívá větší dopravní klid na Karlově náměstí v centru města, ale v jiných lokalitách je to zcela opačně. „S příchodem letošního jara zaznamenáváme větší dopravní ruch v ostatních částech města. Je doprovázen zvýšeným hlukem, znečišťováním životního prostředí a mnohdy i nesprávným chováním řidičů, zejména nesprávným parkováním,“ podotýká Padělek.

Minibus na míru ne. Během opravy mostu v Roudnici nakonec vypomůže přívoz

Situaci s parkováním by měl vyřešit nový systém, který by se po dvou letech plánování mohl rozeběhnout už začátkem letních prázdnin. V současné době je parkování zpoplatněno na Karlově a Husově náměstí a několika přilehlých ulicích. Plánované rozšíření zóny historického centra by mělo zahrnout například lokalitu náměstí Jana z Dražic, část Havlíčkovy ulice nebo ulici Rvačov.

„Centrum města je už delší dobu přetížené dlouhodobě odstavovanými vozy, které tam parkují celé dny. Stává se jakýmsi odstavným parkovištěm typu P+R, což značně komplikuje krátkodobé parkování lidem, kteří si v centru města nebo na úřadech něco potřebují vyřídit. Na řadě míst se navíc parkuje pololegálně a nebezpečně. Jsme historické město s úzkými uličkami, kde se něco takového stává velkým problémem,“ říká Červený.

Podmínky pro parkování v rozšířené zóně historického centra by měly být takové, že místní, kteří v lokalitě vlastní nemovitost, bydlí nebo pracují, si budou moci zakoupit dlouhodobou parkovací kartu. Ostatní za parkování zaplatí v automatu nebo přes aplikaci. V současné době je zpoplatněno parkování ve všední dny od 7 do 17 hodin, kde první hodina vyjde na deset korun a každá další na dvacet korun.

Vedle rozšíření zóny historického centra se plánuje také vytvoření nové zóny v širším centru. „V té bychom upřednostňovali občany celého města Roudnice nad Labem. Roční parkovací kartu by si tak mohli pořídit spíše za symbolickou cenu,“ vysvětluje Červený.

V rozpočtu města na rok 2025 má Roudnice připraveny prostředky ve výši dvou milionů korun na dokončení projektu, pořízení nových parkovacích automatů a osazení dopravního značení. „Očekávaný příjem je město připraveno investovat do zkvalitnění veřejných prostranství včetně podmínek pro parkování,“ poznamenává místostarosta.

Před spuštěním nového systému město plánuje veřejné projednání i informační a edukativní kampaň. „Pokud vedení města všechno schválí, měl by nový systém fungovat začátkem července,“ doplňuje Červený.

22. ledna 2025