Legenda české tapiserie v Roudnici. Galerie vystavuje díla Evy Brodské

  10:02,  aktualizováno  10:02
Legenda české tapiserie a nejznámější česká tvůrkyně gobelínů Eva Brodská představuje svá díla v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem. Na výstavě nazvané Křídla já vidím na nebi pořád, která zde bude k vidění až do 14. září, si návštěvníci budou moci prohlédnout i její nejnovější počiny včetně gobelínu Křídla, který dokončila v únoru.

„Eva Brodská patří k nepřehlédnutelným osobnostem české tapiserie. Roudnická galerie, která sleduje její tvorbu od šedesátých let, nyní představuje její gobelíny spolu s grafikami a akvarely. A vůbec poprvé i nejnovější velký gobelín Křídla,“ popisuje produkční galerie Vojtěch Hanyš.

Své gobelíny Brodská koncipuje jako „vytkané obrazy“, které chtějí zachytit pocity, reflexi přírody či světla. Akvarel v jejím pojetí není jen mezistupeň na cestě k hotovému gobelínu, ale jde o svébytné umělecké dílo.

Společná prezentace gobelínů a akvarelů tak v sobě nese zajímavý kontrast v čase. Napětí mezi mnohaměsíční prací a takřka okamžitým záznamem. „Akvarel je strašně brzy hotový. Kdežto u gobelínů čekám, čekám a čekám,“ vysvětluje Brodská.

Návštěvníci spatří gobelíny, které vznikly v rozmezí let 1995 a 2025 a jejichž společným jmenovatelem je reflexe létání či vznášení, ať už nad zemí nebo nad hladinou vody či moře. Nechybějí však ani grafiky z cyklu Hejna a Ptáci.

Všech sedm vystavených děl spojuje jak osobní výběr Evy Brodské, tak jejich průsečík, jímž je hledání světla. „Světlo, to já hledám pořád, odedávna. Světlo mě přitahuje… Jednou jsme seděli u moře a najednou šel pruh světla seshora dolů a bylo to úplně úžasné, mimořádné. Možná jsem si tenkrát poprvé uvědomila, jak výrazné světlo dokáže být a že něco říká,“ vypráví Brodská.

Letos oslavila 88. narozeniny. Je výraznou osobností české tapiserie, jíž se zabývá už šest desítek let. Absolvovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v ateliéru Antonína Kybala. Jako materiál používá vlnu, často v kombinaci se sisalem, a její výtvarný jazyk se vyznačuje až minimalistickou střídmostí.

Úspěšnost nevidím v návštěvnosti, ale v ohlasech, říká nová ředitelka galerie

Pro autorku monumentálních tkaných obrazů, které tvoří tradiční gobelínovou technikou, je nejdůležitější vlastností trpělivost. „Dnes se tapiserie dělá jen málo, protože je to příliš zdlouhavá práce. Žijeme v rychlé době a to s gobelínem nejde,“ uzavírá Brodská.

Výstava volně pokračuje v prostorách roudnického augustiniánského kláštera, kde je umístěno dalších sedm gobelínů Evy Brodské.