Co jako kraj a objednavatel spojů na návrh říkáte?
Ten návrh by se nedotkl jen případného obnovení Kozí dráhy, ale pravděpodobně i existence některých dalších lokálních drah, třeba Moldavské či Doupovské. A je smrtící nejen pro samotné tratě, ale i pro regiony. Renesance železniční dopravy, pozorovatelná třeba v Sasku, je šancí i pro zdejší cestovní ruch, pro obnovení života v Krušných horách a pod nimi, a tohle je skutečně rána pod pás. Je možné, že to ekonomicky vychází, ale určitě jsou i další věci, se kterými by se mělo počítat, například právě region, který by tím ožil. Naší vizí bylo obnovit Kozí dráhu a teď to bude o dost složitější. Pevně doufám, že ten zákon neprojde.
Sporná novelaPodle návrhu novely zákona by jakákoli trať mohla být zakonzervována, nebude-li po dobu dvou po sobě jdoucích let
využita v rozsahu alespoň 1 500 jízd osobních či 12 jízd
nákladních vlaků ročně, a to pouze na základě rozhodnutí
vlastníka. Kritici se bojí, že to povede k likvidaci řady tratí. |
Budete proti němu nějak vystupovat? Máte vůbec jako kraj nějakou možnost, jak to zvrátit?
Bohužel nemáme. Teď to skutečně leží jen na poslancích. Jediné, co s tím můžeme dělat, je tlačit na naše poslance za Ústecký kraj, aby věděli, že se to týká minimálně Mikulášovické, Doupovské, Moldavské trati, možná i Švestkové dráhy a případně i možného obnovení Kozí dráhy. A to jsou zrovna části kraje, jež v minulosti utrpěly a které jsme chtěli transformovat. A jestliže to nepůjde takhle, bude to mnohem složitější. Myslím, že je to nedomyšlené.
Ohrožené tratě v Ústeckém kraji |
Vnímáte jako střet
zájmů, že takový návrh předkládá poslanec, který je zároveň
místopředsedou správní rady Správy železnic?
Správa
železnic je organizace, která nekonala s péčí řádného
hospodáře a která dostala tratě, jež byly obnovitelné, až do
stavu, kdy se na nich nedá jezdit. Je to jejich vlastní vina,
vlastní ekonomický průšvih a je evidentní, že se jen snaží
zachránit, co sami zkazili. U pana Kolovratníka je to neuvěřitelný
střet zájmů. On tím vydělá své organizaci stamiliony, které
by jinak správa ze zákona musela do tratí investovat. Co se děje
třeba na Kozí dráze, kde je výluka 365 dní v roce, je za hranicí zákona a leží to na soudech. Teď by SŽ samozřejmě ty soudy
vyhrála. To, že nekonali s péčí řádného hospodáře, má být
teď vykoupeno legislativní změnou? To pan Kolovratník vymyslel
moc hezky pro svou organizaci, ale rozhodně ne pro občany. Já na
obnově Kozí dráhy pracuji rok a pak zjistím, že to jde do
prvního a druhého čtení. Ten zákon vůbec neměl vzniknout.