Na opravovanou železnici vyrážejí zloději, mají vybavení jako horolezci

  11:08
Modernizovaná železniční trať mezi Litvínovem a Oldřichovem u Duchcova je velké lákadlo pro zloděje. Podle ředitele stavby už napáchali škody v řádech milionů korun. Leckdy dorazí vybavení jako horolezci.

Rekonstrukce trati mezi Litvínovem a Loukou u Litvínova. | foto: Monika Gordíková, MF DNES

Bylo krátce po třetí hodině ráno, když strážníci u železniční tratě mezi Litvínovem a sousední Loukou narazili na muže choulícího se ve křoví. Celkem logicky se ho proto rozhodli podrobit kontrole, jestli něco neukradl. Lup u něj nenašli, ale že se chystal krást, je skoro jisté.

„Pod vrchní částí oděvu měl navlečený horolezecký postroj a karabiny, v pouzdře na sobě měl upevněné velké štípací kleště. Dále měl při sobě lana, dvoje štípací kleště, ručně vyrobený hák a další nástroje podobného typu. Dalo by se říct, že disponoval plnou výstrojí horolezce a elektrikáře,“ popisuje šéf litvínovských strážníků Zdeněk Urban.

Muž hlídce tvrdil, že věci našel v popelnici. Přivolaní státní policisté ho pak převezli k výslechu.

Strážníci se podle Urbana snaží trať kontrolovat pravidelně. Zloději se tam totiž vyskytují často. A nejen tam. Dělníci od loňska modernizují trať od Litvínova po Oldřichov u Duchcova a lapkové jsou pro ně už poměrně běžná záležitost.

„Bohužel musím potvrdit velké množství případů krádeže materiálu ze stavby, z nichž vysoké procento není jen pokusem, ale dokonaným skutkem. Zlodějům nevadí ani přítomnost pracovníků ostrahy,“ říká ředitel stavby Vladimír Zajíc z firmy Elektrizace železnic.

Přiznává, že ač je zkušeným pracovníkem, počet krádeží na této konkrétní stavbě ho překvapuje.

Škoda, kterou zatím nenechavci napáchali, podle něj činí zhruba tři miliony korun. „Je to opravdu hodně nepříjemné. Oprava či náhrada poškození není vždy jednoduchá, a navíc čas strávený na policii našim stavbyvedoucím pak chybí přímo v terénu,“ podotýká Zajíc.

Zlodějům nevadí ani práce ve výšce osm metrů

Ze stavby mizí všelico, nejvíc kabely a trakční vedení včetně jeho napájecích částí.

„Zloději nejsou žádní hlupáci nebo neználci a moc dobře vědí, co si vzít. Vědí, kde štípnout. Vezmou jen tolik, kolik zvládnou odvézt, naložit do auta. Nevadí jim práce ve výšce třeba osm metrů,“ pokračuje Zajíc.

Miliardová modernizace trati Litvínov–Oldřichov probíhá od loňska, kdy se pracovalo především mezi Litvínovem a sousední Loukou. Letos se pokračuje mezi Loukou a Oldřichovem. Původně mělo být hotovo v listopadu, později se termín dokončení posunul na polovinu prosince.