V Litvínově otevřeli nový most. Lidé hlasují, zda má dostat nějaké jméno

  14:06
V centru Litvínova slavnostně otevřeli nový most přes Mezibořskou ulici, jehož předchůdce nechalo město zbourat kvůli dlouhodobě špatnému technickému stavu. Po více než roce tak skončily nepříjemné uzavírky a objížďky.

Demolice starého mostu, který je součástí páteřní Podkrušnohorské ulice, odstartovala loni na přelomu ledna a února.

Plynule navazující práce na výstavbě nového mostu měly podle původního harmonogramu trvat až do konce letošního září. Skončily však o několik měsíců dřív.

Nový most přes Mezibořskou ulici v Litvínově. (9. června 2022)

„Jsme samozřejmě rádi, že se podařilo stavbu dokončit o řadu měsíců dříve. Je to dáno perfektně připraveným projektem a neméně skvělou prací stavebních firem a dalších zúčastněných,“ řekl k průběhu jedné z největších investičních akcí města místostarosta Karel Rosenbaum (ANO).

„Dá se říct, že všechno šlo hladce. Během prací jsme nenarazili na žádnou takzvanou jobovku. Pomohla nám i mírná zima,“ uvedl stavbyvedoucí Marek Šulc z brněnské firmy Firesta, která se na zakázce podílela se společností Vodohospodářské stavby.

Sdružení firem předložilo městu ve výběrovém řízení nabídkovou cenu 119 milionů korun. „V průběhu stavby jsme jen jednou jednali o navýšení ceny z důvodu obrovského nárůstu ceny železa. Odůvodnění jsme akceptovali,“ podotýká místostarosta Rosenbaum.

Celkové náklady projektu se nakonec se vším všudy vyšplhaly na 134 milionů korun. Drtivou většinu ze sumy pokryje získaná dotace.

12. února 2021

Okamžitě po přestřižení pásky byl na mostě obnoven provoz. Jako první přes něj přejeli strážníci, za nimi členové klubu Veteráni Litvínov a následně hasiči. Pak se most otevřel i ostatním.

Řidičům tak skončilo dlouhé období, během kterého museli využívat objížďky. Dotčené linky MHD přes most začnou jezdit od neděle, kdy se tedy spoje vrátí na své původní trasy. To si vyžádá drobné úpravy jízdních řádů.

Podoba nového mostu, který se vyznačuje jednoduchostí, vzešla z architektonické soutěže. V té se svým návrhem uspěli architekti Marek Blank, Petr Tej a Janek Srnka. První dva jmenovaní se zúčastnili otevření mostu. „S jeho podobou v reálu jsme jednoznačně moc spokojeni,“ zhodnotil Blank.

„Zajímavým faktem je, že se ten most podařilo realizovat velmi levně. Jsem rád, že se ukázalo, že se to dá řešit velmi ekonomicky, i když pořádáte architektonickou soutěž.“

„Nová stavba byla půdorysně zúžena tak, aby poskytla více prostoru okolo stojícím budovám. Most je opatřen nízkohlučným asfaltem a odhlučněnými mostními závěry pro dosažení optimálních akustických parametrů,“ dodal Blank.

Město nyní zvažuje, zda nový most nějak pojmenuje. Spustilo proto anketu pro obyvatele, ve které se ptá na jejich názor. Lidé se mohou vyjádřit do konce července.

Další opravy v okolí

S omezenou průjezdností na Podkrušnohorské ulici budou muset řidiči nicméně počítat i nadále. Některé úseky se v létě dočkají nového povrchu. Prvním je část od křižovatky s ulicí Ukrajinská po kruhovou křižovatku u Máje. Dalším pak úsek od křižovatky s ulicí Bartoškova ke kruhové křižovatce ulice Tyrše a Fügnera.

„Ještě letos provedeme opravy i dalších úseků této páteřní komunikace. Již jsme avizovali, že opravíme úsek od mostu ke křižovatce U Hodin a od Máje k mostu včetně propojky do Mezibořské ulice. Zásadní oprava se plánuje také v ulici Gorkého od Cheminvestu a dále kolem garáží,“ podotkl Rosenbaum.

Žádná z oprav si však nevyžádá úplné uzavření komunikace.