Před rozšířením silnice u chemičky budou napřed pyrotechnici hledat munici

  7:04
Rozšiřování silnice I/27 mezi Mostem a Litvínovem na čtyřpruh má začít v roce 2026 a hotovo by mohlo být o tři roky později. Vyplývá to z aktuálních plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Cena stavby může atakovat hranici dvou miliard korun a ještě před jejím vypuknutím se uskuteční velký pyrotechnický průzkum.

Silnice I/27 mezi Mostem a Litvínovem | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Už teď je však státní organizace ohledně jakýchkoli předpovědí stran termínů i financí hodně opatrná. „Složitost území pochopitelně může ovlivnit plánované termíny,“ připustila mluvčí ŘSD Dana Zikešová.

A pokud jde o peníze? „Jde o odhad vycházející z technicko-ekonomické studie, kdy se cenová úroveň vztahuje k roku 2020. Bude se tedy v rámci pokračování měnit a zpřesňovat,“ podotkla mluvčí.

Nutné administrativní kroky běží naplno. Nyní probíhá soutěž na výběr zhotovitele projektové dokumentace pro stavební povolení. Po jejím zpracování se projedná se zainteresovanými orgány, pak přijde na řadu majetkoprávní vypořádání pozemků a následně vydání všech stavebních povolení. Teprve pak se začne vybírat samotný stavitel.

Úsek mezi zmíněnými městy, kde se bude frekventovaná komunikace rozšiřovat, je hodně specifický. Vede podél tramvajové trati, ale především kolem stojí chemička patřící polskému gigantu Orlen Unipetrol i jiné firmy. Proto se na dotčených ani ne sedmi kilometrech počítá s desítkami přeložek a úprav inženýrských sítí.

„Bude to nesmírně složité a provozně náročné a bude to vyžadovat od všech zainteresovaných subjektů vzájemnou nadstandardní technickou součinnost a koordinaci činností a prací,“ podotkla Zikešová.

Vzhledem k umístění silnice u důležitého chemického areálu počítá ŘSD s tím, že stavba bude probíhat při zachování provozu na stávající silnici, vedle níž vznikne nový dvoupruh. „Po dokončení jeho výstavby bude provoz převeden na novou vozovku a provedena rekonstrukce té stávající,“ uvedla Zikešová s tím, že v rámci akce má být nově postaveno nebo zrekonstruováno celkem čtrnáct mostů a tři lávky pro pěší.

V litvínovské chemičce byla na stavbě nové výrobní jednotky nalezena nevybuchlá letecká puma z druhé světové války o odhadované váze 250 kilogramů.

Projekt si vyžádal a ještě vyžádá několik průzkumů. Chemička během 2. světové války zásobovala německou frontu pohonnými hmotami, proto čelila bombardování spojeneckého letectva. Je tedy stále reálné, že se na místě vyskytuje nevybuchlá munice. Ostatně takové případy už v minulosti nastaly.

Proto se před začátkem prací počítá například s rozsáhlým pyrotechnickým průzkumem. Při výkopových činnostech by pak měl být na místě pro jistotu ještě pyrotechnický dozor.

Úvahy o rozšíření silnice se objevily už před více než čtvrtstoletím. V roce 1998 došlo na zpracování studie. Později však projekt „usnul“. Znovu se probudil k životu až před sedmi lety, kdy ministerstvo dopravy rozhodlo o pokračování příprav, a to na základě usnesení Bezpečnostní rady státu.

13. srpna 2015

Podnětem byla událost ze srpna 2015, kdy v areálu chemičky došlo k výbuchům a následnému rozsáhlému požáru, na jehož likvidaci pracovaly stovky hasičů. Zároveň byla nutná evakuace tisíců lidí. Okolní radnice poté začaly hlasitě volat po zkapacitnění komunikace. Z celkového pohledu bezpečnosti a plynulosti dopravy je podporovala i policie.

I proto se počítá se světelně řízenými křižovatkami. „Je doporučeno dynamické řízení provozu pro možnost preference tramvají a osazení zařízení pro regulaci provozu na křižovatkách v případě mimořádných událostí. Rozšíření zlepší především bezpečnost a dopravní obslužnost a současně zajistí průjezdnost v případě zásahu vozidel integrovaného záchranného systému, což je pro realizaci záměru prioritou,“ uvedla Zikešová.