Na Libochovany má přejít nový most, obec se bojí případných nákladů na opravy

  7:08
Nový silniční nadjezd přes železniční trať, který Správa železnic minulý rok postavila v Libochovanech na Litoměřicku na místě starého, dosluhujícího mostu, má po kolaudaci přejít do vlastnictví obce. Ta však o něj nemá zájem a bojí se případných vysokých nákladů na opravy v budoucích letech. Stavbu však obec převzít musí, protože ji k tomu zavázalo její minulé vedení.

Nový silniční nadjezd přes železniční trať v Libochovanech vznikl na místě starého, dosluhujícího mostu. | foto: Pavel Křivohlavý, MF DNES

„Nezbývá nám nic jiného než most převzít. Po kolaudaci stavby dojde k bezúplatnému darování mostu Správou železnic naší obci na základě smlouvy o smlouvě budoucí ze dne 5. dubna 2022, se kterou souhlasilo tehdejší zastupitelstvo. Z uvedeného vůbec nejsem nadšený. Jsem přesvědčen, že je to pro naši obec příliš velké sousto,“ říká starosta Libochovan Vlastimil Vrbenský (Alternativa pro Libochovany a Řepnici).

Důvodů, proč je podle starosty vlastnictví mostu pro obec nevýhodné, je několik. Tím prvním je obava z vysokých nákladů na údržbu a případné rekonstrukce mostu v budoucnosti.

„Doufejme, že první roky bude vše v pořádku, protože práce byly provedeny precizně. Nikdo nám však neřekne, co se stane za deset, dvacet nebo více let a jakou bude most vyžadovat investici. Vzhledem k ceně mostu, který byl postaven přibližně za dvoj- až trojnásobek ročního rozpočtu naší obce, se domnívám, že by to jednou mohl být velký problém,“ vyjadřuje starosta své obavy.

Nový silniční nadjezd přes železniční trať v Libochovanech vznikl na místě starého, dosluhujícího mostu.

Dalším důvodem je podle Vrbenského fakt, že most byl vybudován kvůli drážnímu tělesu, tedy trati, a je obklopen drážními pozemky. „A také se zohledněním toho, že pro vozidla nad 3,2 metru tvoří přístupovou cestu k měnírně, měl by most, alespoň podle mého názoru, patřit Správě železnic,“ doplňuje starosta.

S převzetím mostu podle starosty nesouhlasí ani drtivá většina zastupitelů, nezbývá jim však nic jiného, než rozhodnutí svých předchůdců respektovat.

„Proč to tenkrát vedení obce podepsalo, nevím a nikdy jsem to nepochopil. Nám však nyní nezbývá nic jiného, než nastoupit do závazků, které na nás přešly. Konzultoval jsem s právníky, zda je možné most nepřevzít, odmítnout dar a podobně. Bohužel není jiné cesty, než nový most převzít. Pokud by zastupitelstvo obce nesouhlasilo s budoucí darovací smlouvou, byla by vůle zastupitelstva nahrazena rozhodnutím soudu,“ popisuje Vrbenský.

Úpravy za téměř 350 milionů

Kromě stavby nadjezdu v Libochovanech a s ní spojených úprav traťového úseku v Litoměřicích dokončila Správa železnic v Ústeckém kraji i další významné stavební projekty.

Jedná se o obnovu mostu mezi západním a střekovským nádražím v Ústí nad Labem a obnovu mostu nedaleko stanice Teplice v Čechách. Provoz je díky těmto třem investicím bezpečnější a tišší. Celkové náklady všech výše zmíněných stavebních akcí dosahují 343 milionů korun, na jejich spolufinancování se podílela Evropská unie.

Téměř polovina této částky šla na obnovu dvoukolejné trati v Litoměřicích, která nově získala protihlukovou stěnu, a právě na obnovu silničního nadjezdu v Libochovanech.