Nemá rád pozornost, přesto uspěl. V Litoměřicích ukazují díla Milivoje Husáka

  12:18
Do pozoruhodného světa tvorby současného českého malíře a grafika Milivoje Husáka zve výstava Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích. Umělce, který tvoří osobitá figurativní i abstraktní malířská díla a je známý také jako autor sakrálních maleb a liturgických interiérů, galerie představuje výstavou nazvanou Milivoj Husák: Dvojí tělo.

„Dosavadní největší Husákovou výstavní prezentací v Čechách pokračuje severočeská galerie ve svém úsilí představovat široké veřejnosti méně známá jména naší výtvarné scény, v jejichž tvorbě dostává významný prostor umění inspirované duchovním prožitkem umělce,“ zve ředitelka galerie Dana Veselská.

Turnovský rodák Milivoj Husák (*1950) nejprve absolvoval Střední školu uměleckých řemesel v Brně a potom dva roky studoval na pražské AVU, kterou však v době normalizace nedokončil. Jeho malířská tvorba je v 80. letech poznamenána barokní inspirací a naturalistickým pojetím postavy, v letech 90. se naopak přesouvá k abstraktním kompozicím využívajícím různých symbolů a znaků a nalézajícím náměty v duchovních tradicích Evropy.

„Název výstavy Dvojí tělo odkazuje na dualismus těla a duše, látky a formy, případně i na autorova dvě hlavní tvůrčí období. V raném, figurativním období let 1984–1992 vystihoval Husák postavy v pohybu, v letu či pádu, i v prostředí každodennosti, odhalující skrytou dynamiku duchovních sil. Inspiraci pro smíření dualistických prvků našel v barokní kultuře, mimo jiné u jejích literárních osobností Jana Amose Komenského a Bedřicha Bridela,“ popisuje produkční galerie Barbora Klipcová.

V pozdějším, nefigurativním období našel umělec pro své kreslířské a malířské meditace nové formy vyjádření, které vystihuje pojmem „emotivní geometrie“. Jeho díla stále uchovávají konkrétní zkušenost tělesnosti, osudový dualismus však překonávají prostřednictvím principu světla nebo harmonizací se čtyřmi základními elementy.

Husákova rozsáhlá tvorba zahrnuje desítky realizací v oboru scénografie, grafického designu i sakrálního umění a má velmi příznivou odezvu nejen mezi odbornou, ale i laickou veřejností.

„V souladu se svým niterným založením však autor sám zůstává před veřejností v tichu a skryt. Tento paradox se dá vysvětlit jedině přitažlivostí jeho díla oslovujícího milovníky umění a objednavatele realizací i bez cílené propagace,“ říká kurátor výstavy Aleš Filip.

Expozice bude přístupná v hlavní výstavní budově galerie až do 26. ledna.

Autor: