Několik elektromobilů už ústecký magistrát pro své příspěvkové organizace pořídil už dříve. Nedávno k nim přibyly další dva – plně elektrická SUV Škoda Elroq pro domov pro seniory v části Dobětice. Celková pořizovací cena automobilů je 2,2 milionu korun.
Auta umí prudce zrychlovat, překonávat stoupání a celkově poskytují vyšší jízdní dynamiku. Zaměstnanci přitom sportovní vozy využívají hlavně k přepravě klientů k lékaři či na úřady.
„Máme opravdu karoserii typu SUV, ale jedná se o nejlevnější elektromobil, který je na trhu v této kategorii k mání. Soutěž na nákup jsme vyhlásili dvakrát, poprvé jsme si stanovili cenu 750 tisíc korun za auto, ale to se nikdo nepřihlásil. Proto jsme cenu navýšili,“ řekl ředitel domova Zdeněk Matouš.
V zadávací dokumentaci k novým vozům je také uvedeno, že domov pro seniory požaduje auta pouze v bílé metalické barvě, jiná přípustná není. Podle ředitele to je zcela normální, protože jednotlivé značky v uvedeném segmentu nedělají auta s „obyčejnou“ bílou barvou. „Mohl jsem napsat, že požadujeme bílou barvu, ale nenapadlo mě, že to bude někdo zkoumat,“ dodal Matouš s tím, že bílá metalíza je základní bezpříplatková barva na těchto vozidlech u všech výrobců.
Aktuálně domov pro seniory disponuje třemi elektroauty – jedním Peugeotem e-Traveller a dvěma novými elroqy. Ve většině případů jimi vozí klienty k lékaři nebo na úřady. „Do auta se vejde i invalidní vozík a další potřebné věci. Děláte z toho senzaci, v podstatě o nic nejde,“ zmínil Matouš.
Dvě nová vozidla podle něj slouží také zaměstnancům. „Naše pracovnice jezdí na šetření do rodin. Je to i benefit pro zaměstnance, cesta je pro ně příjemnější,“ dodal ředitel.
Technika se musí vyměnit, argumentuje ředitel
Kromě pečovatelské služby, která má z celkem 19 aut sedm na elektropohon, žádná další příspěvková organizace města tolik elektromobilů jako dobětický domov nemá. Například domov pro seniory na Severní terase má pro své klienty k dispozici jen jedno auto na elektropohon, z dotací pořízený Peugot e-Traveller.
„Že máme tři elektroauta, nevidím jako nic zvláštního. Zbavili jsme se dvou starých automobilů, jeden byl z roku 1998, druhé vozidlo bylo vyrobeno v roce 2005. Z logiky věci vyplývá, že se občas technika musí vyměnit,“ sdělil ředitel. Podle jeho vyjádření chce domov přejít na úplnou elektromobilitu. „V příštím roce plánujeme vybudovat fotovoltaickou elektrárnu, která by nám auta nabíjela,“ poznamenal Matouš.
Pořízení vozů vzbuzuje zájem mimo jiné kvůli tomu, že Matouš a primátor Nedvědický (ANO) se velmi dobře znají. V minulosti spolu zbohatli na prodeji pozemků, kterým se zabývala i policie. Nejprve získali v Krupce Louky za stovky tisíc, aby je následně po změně územního plánu prodali za 42 milionů korun. Policie nicméně věc odložila s tím, že nešlo o trestný čin.
Louka za miliony. Politik stonásobně vydělal na zvláštním prodeji pozemků![]() |
Později byl Matouš spolu s dalšími zastupiteli Krupky stíhán za jiný údajně nevýhodný prodej stavebního pozemku. Státní zástupce nakonec stíhání politiků zastavil.
Mediálně „profkláknuté“ je také Matoušovo ředitelování v teplickém muzeu, které pro změnu zřizuje kraj, kde Matouš v minulosti „náměstkoval“. Konkurz od počátku budil pochyby, že je šitý pro Matouše. Ten se ředitelského postu ujal v prosinci 2020. Po týdnu ale ve funkci skončil, když ho odvolali noví krajští radní.
Dobětickému domovu pak Matouš šéfuje od prosince 2023.
„Je to opoziční kravina“
Nákupu aut, k němuž v zařízení došlo, se podivuje i opozice. Zastupitel Radim Bzura (ODS) požaduje na sociálních sítích od vedení města vysvětlení, k čemu potřebují v Domově pro seniory Dobětice dvě sportovní SUV, navíc s takovým výkonem motoru. „Bude mít každý ředitel ZŠ nebo domova pro seniory v Ústí k dispozici sportovní SUV?“ ptá se zastupitel.
Matouš v tom má jasno. „Znám pozadí, je to opoziční kravina neuspokojených ústeckých zastupitelů a dělá se z toho taková věda,“ hájí nákup nových aut ředitel.
S přechodem na elektromobilitu v sociální oblasti začalo Ústí zhruba před třemi lety. Pro pečovatelskou službu a pět domovů pro seniory už pořídilo 12 elektroaut za více než 15 milionů korun. „Na nákup elektromobilů obdrželo město z dotace částku přes 11 milionů korun,“ uvedl náměstek primátora Tomáš Vlach (ANO).
Pořízení SUV je podle něj pro klienty domova spíš výhodou. „Seniorům se do něj lépe nastupuje,“ dodal.