Děčínskou Lízu čeká obnova kotle, na opravu lokomotivy může přispět každý

  6:52
Parní lokomotivu Šlechtičnu z roku 1948, která je známá také jako Děčínská Líza nebo Pětasedma, čeká nákladná oprava. Po mnoha letech nostalgického provozu totiž dosloužil kotel. České dráhy ji nyní chtějí vrátit do provozuschopného stavu. Prostřednictvím sbírky k tomu může přispět i veřejnost.

Parní lokomotiva byla vyrobena v roce 1948 v plzeňské Škodovce. Cestující vozila 30 let, poté se začala využívat k jízdě historických vlaků. | foto: České dráhy

Oprava kotle si vyžádá několik milionů korun. Prvotní práce na lokomotivě s označením 475.179 by měly odstartovat ještě letos v červnu, kdy bude zjištěn její přesný technický stav.

„Nejprve musíme zjistit, jak velký zásah si rekonstrukce vyžádá. Samotná oprava lokomotivy by pak měla začít přibližně za rok,“ sdělil Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel Českých drah.

Datum zprovoznění i rozpočet rekonstrukce je podle něj v tuto chvíli těžké odhadovat, třeba i kvůli cenám železa. „Ty už od loňského roku stoupají a dostupnost materiálu se komplikuje i kvůli konfliktu na Ukrajině,“ vysvětlil Plochý.

Parní lokomotiva Děčínská Líza byla vyrobena v roce 1948 pod výrobním číslem 1901 ve Škodě Plzeň. V průběhu 30 let aktivní služby prošla depy v pražských Vršovicích, Českých Budějovicích, Bratislavě, Zvolenu a nakonec v Děčíně. Po ukončení parního provozu pak sloužila v depu v Děčíně jako vytápěcí pojízdný kotel.

VIDEO: Vzácnou lokomotivu z technického muzea odtáhli ke generální opravě

Následně se začala využívat pro jízdy historických vlaků a za dvě desítky let od poslední generální opravy svezla tisíce malých i velkých fanoušků železnice. Kromě mnoha jízd v Česku se zúčastnila i mezinárodních akcí, například v Německu, Švýcarsku, Maďarsku, Polsku či na Slovensku.

Kvůli vysokým nákladům na opravu se ČD Nostalgie spolu s firmou Locomotif.cz rozhodly zřídit transparentní účet, kam je možné finančně přispět na opětovné uvedení Šlechtičny do provozuschopného stavu.

„Podpořit rekonstrukci lze i zakoupením libovolného oblečení s motivem této parní lokomotivy na stránkách firmy. Z každého prodaného předmětu půjde na opravu 50 korun,“ doplnil mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor: