Už rok měří Ústí rychlost v dálničních tunelech na D8, vybralo 13 milionů

  16:18
Více než 13 milionů korun vybralo Ústí nad Labem na pokutách za první rok měření rychlosti v soustavách tunelů na dálnici D8. Za 12 měsíců bylo v tunelech zaznamenáno přes 52 tisíc přestupků a pracovníci ústeckého odboru dopravy rozeslali neukázněným řidičům více než 31 tisíc výzev k uhrazení pokuty.

ilustrační snímek | foto: Matěj Smlsal, iDNES.cz

Měření rychlosti probíhalo v soustavách tunelů Panenská – Libouchec a Radejčín – Prackovice (zde jen ve směru na Ústí) na dálnici D8.

„Měsíčně dojde v tunelech v průměru k 5 tisícům přestupků,“ sdělila mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová. Denně zde radary vyfotí více než 160 neukázněných řidičů, kteří nedodrželi maximální povolenou rychlost 80 kilometrů v hodině.

Nejčastěji ji šoféři překračují o 15 až 30 kilometrů v hodině, ovšem dosavadním rekordmanem je řidič, který tunelem profrčel rychlostí 202 kilometrů v hodině.

„Nejčastěji rychlost porušují Češi, Němci a Poláci. Nejvíce přestupků bylo zaznamenáno v tunelu Panenská ve směru z Německa do Ústí nad Labem,“ dodala Macová s tím, že morálka řidičů se od začátku vybírání pokut o moc nezlepšila.

To ostatně potvrzují i další čísla. Z údajů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které jsou na internetu volně k dispozici, totiž vyplývá, že v tunelu Panenská za poslední rok projíždělo tubusem hned 480 řidičů vyšší rychlostí než 140 kilometrů v hodině.

„To už jsou blázni. Z větší části k tomu dochází na vjezdu do republiky a nemusí to být úmyslné. Řidič prostě jede v nějakém neomezeném režimu po německé dálnici, mine státní hranici a během dvou kilometrů je v tunelu, kde je omezená rychlost. Nejspíše si toho ani nevšimne,“ říká šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák.

Podle něj sice od zprovoznění tohoto úseku dálnice D8 v roce 2006 došlo dosud v tunelech k jediné smrtelné dopravní nehodě, přesto by měli být řidiči obezřetní.

Lovosice za čtvrt roku na pokutách vybraly 4 miliony

„Rychlá jízda v tunelu je samozřejmě riziková a nebezpečná. Kdyby tam došlo k nějakému střetu, může to mít fatální následky. Hrozí nebezpečí požáru a není tam možnost zasahovat z boku,“ přiblížil Ušák.

Rychlost řidičů v tunelech na dálnici D8 se úsekově měří od srpna 2017, téměř dva roky však za prohřešky nikdo nevybíral pokuty. Radary sice přestupky řidičů zaznamenaly, ústecký magistrát ale dlouho odmítal převzít agendu s tím, že řešení přestupků spadá do kompetencí policie.

Nakonec se však město s policií dohodlo a od konce června 2019 už neukázněné řidiče pokutuje. Na řešení agendy dokonce magistrát přijal dva nové zaměstnance.

To lovosická radnice pokutuje za rychlou jízdu v tunelu Prackovice – Radejčín (ve směru na Prahu) už od září 2018. Jen za první čtvrtrok na pokutách vybrala více než 4 miliony korun a výzvy řidičů odesílá v pravidelných intervalech.

„Od 1. června 2019 do 31. května 2020 jsme odeslali 17 929 výzev k uhrazení určených částek. V uvedeném období jsme na pokutách vybrali necelých 11 milionů korun,“ uvedla mluvčí Lovosic Barbora Marešová.

Jeden řidič se tunelem řítil rychlostí 198 km/h

Nejčastějšími hříšníky, kteří v tunelech nedodržují předepsanou rychlost, jsou podle ní řidiči z Rumunska, Německa a Slovenska. Naopak morálka u českých řidičů se prý od zavedení měření rychlosti a následného pokutování razantně zlepšila.

„Celkově mají na svědomí asi jednu čtvrtinu přestupků, zbytek jsou cizinci, převážně řidiči z Evropské unie,“ poznamenala Marešová s tím, že nejvyšší naměřená rychlost ve zdejším tunelu byla 198 kilometrů v hodině.

Kromě radarů v tunelech zkoumá rychlost účastníků provozu na dálnici D8 také dopravní policie. A často narazí na hříšníky, kteří výrazně překročí povolenou rychlost 130 kilometrů.

„Kolikrát naměříme i rychlost přes 200 kilometrů v hodině. Takovým řidičům už se ale pokuty nedávají, protože na to blokové řízení s pokutou na místě nepostačuje. Vzhledem k závažnosti jejich jednání tito řidiči čelí nepříjemnému faktu, že pravděpodobně přijdou o řidičské oprávnění,“ uzavřel Ušák.

Autor: