Na cyklisty letos čeká několik novinek, nové povrchy i mostky a lávky

  7:08
Se stoupajícími teplotami se na cyklostezky začínají vracet cyklisté. V Ústeckém kraji na ně letos čeká hned několik novinek, od nového povrchu na stezce až po výstavbu mostků a lávek. Na cyklotrase číslo 2, známé také jako Labská stezka, chce kraj do konce roku dokončit úsek z Oken do Nučnic na Litoměřicku, jehož výstavba začala již loni.

„Projekt zahrnuje novou komunikaci v délce zhruba jednoho kilometru a také nový mostek přes Úštěcký potok,“ přibližuje Michal Horáček, koordinátor Labské stezky v Ústeckém kraji, co zde na cyklisty čeká.

Mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková pak dodává, že jde o poslední úsek na této cyklotrase, který má kraj v plánu.

Drobné změny čekají na „kolaře“ také v krajském městě. V létě se zde začne budovat provizorní lávka, která bude lidem sloužit po dobu oprav Benešova mostu.

Staré vykotlané panely nahradí hladký tvrzený štěrkový povrch. (květen 2022)

Část nábřeží u krajského soudu, kudy Labská stezka prochází, se kvůli pracím uzavře a cyklisté budou muset využívat objízdnou trasu. Ta podle dřívějšího vyjádření krajské mluvčí povede kolem krajského soudu přes ulici Národního odboje a dále pak ulicemi Kramoly a Raisova zpět na stezku.

S budováním lávky pro cyklisty a pro pěší, v tomto případě nejen provizorní, chce letos začít také Děčín. Lávka, která překlene Labe a Ploučnici, má být zavěšena na železničním mostě a město si od ní slibuje zlepšení dopravní situace ve městě.

V současné době je vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele stavby. „Předpokládáme, že k předání staveniště dojde v květnu nebo v červnu,“ říká děčínský mluvčí Luděk Stínil s tím, že práce by měly trvat zhruba rok a půl.

Nová technologie pro opravy

Nedaleko Děčína, v Malé Veleni, se pak chystá oprava krátkého úseku cyklotrasy 15, známé jako Ploučnice. „Na tomto zhruba 150 metrů dlouhém úseku bude vyzkoušena nová technologie,“ popisuje Horáček. Při opravě bude použitý ekologický enzymatický roztok, díky němuž bude cesta bezprašná a po dešti bez bláta.

Důvodem jeho využití je také ochrana přírody, v některých úsecích cyklotrasy se kvůli výskytu ohrožených mravenců množivých a mravenců lesních totiž nesmí používat asfalt. „Pokud se řešení osvědčí, mohlo by být použito i na dalších úsecích cyklostezky Ploučnice s nutností zachovat přírodní povrch cyklostezky,“ doplňuje Horáček.

Změny čekají také úseky z Libočan do Přívlak na Lounsku a z Bohušovic nad Ohří do Litoměřic na cyklotrase číslo 6, tedy Ohře. „V obou úsecích dojde k aplikaci nového povrchu vhodného pro cyklostezku, výstavbě výhyben a odpočívek. Vznikne značení a zázemí pro cyklisty,“ popisuje Magdalena Fraňková.

Práce tady však začnou až na sklonku cyklistické sezony. „Pokud nenastanou komplikace, v září by mohlo být předáno staveniště a zahájeny první práce s dokončením na podzim 2025,“ upřesňuje krajská mluvčí.