Opravy architektonicky cenné budovy nádraží v Teplicích začnou už letos

  7:04
Dlouho očekávaná rekonstrukce památkově chráněné budovy teplického nádraží, která měla odstartovat v příštím roce, bude nakonec zahájena už letos. V první etapě opravy architektonicky unikátní stavby z roku 1871 dojde k rekonstrukci střech včetně krovů a části fasády. Vyměněna bude i část oken a dveří.

Železniční budova má zajímavý interiér, ale za poslední desetiletí hodně zpustla, a je proto nutné ji opravit. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Se zhotovitelem projektové dokumentace došlo k dohodě o postupné realizaci rekonstrukce nádražní budovy po jednotlivých etapách. Jako první etapu budeme realizovat obnovu střechy části výpravní budovy,“ sdělil Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic (SŽ), které nádraží patří.

Zahájení prací se předpokládá koncem letošního roku, v závislosti na průběhu stavebního řízení a délce výběrového řízení na zhotovitele první etapy stavby. Toho chce vlastník objektu vybrat v průběhu léta. 

„V těchto dnech bylo dokončeno skenování stávajícího stavu výpravní budovy a probíhá pasportizace hodnotných památkových prvků. Celkovou dobu rekonstrukce odhadujeme na 2 až 3 roky. Harmonogram a náklady se budou ještě zpřesňovat během zpracovávání projektové dokumentace,“ podotkl Gavenda.

Nádraží Teplice

Rozlehlý objekt teplického nádraží je z roku 1871, v minulosti byl sídlem soukromé Ústecko-teplické dráhy.
V 19. století bylo nádraží označováno za architektonický skvost Rakouska-Uherska.
V posledních desetiletích je však ve špatném stavu a o jeho rekonstrukci se hovoří už několik let. Naposledy prošlo nádraží částečnou obnovou v roce 2005.

Už dříve však Správa železnic uvedla, že předpokládané investiční náklady dosáhnou až 800 milionů korun. Veškeré stavební úpravy i vzhled budovy budou navrženy tak, aby zohlednily její památkovou ochranu.

„V dalších etapách proběhne kompletní rekonstrukce objektu a zřízení bezbariérového přístupu do budovy. Součástí bude i rekonstrukce 1. nástupiště, zvednutí jeho hrany a nové zastřešení,“ přiblížil Gavenda.

Podle plánů, které SŽ zveřejnila již dříve, bude v přízemí objektu zachována odbavovací hala, veřejné WC a také maloobchodní prostory s přístupem z hlavní odbavovací haly a z ulice Na Hrázi. Vzniknout zde mají i stravovací prostory či provozní a administrativní prostory pro potřeby Správy železnic a dopravce.

Změní se i okolí nádraží

„U nádraží se také vybudují nová parkoviště, stání pro kola i zamykatelné cykloboxy. Část parkovacích míst a část stání pro kola bude doplněna o dobíjecí stojany,“ doplnil Gavenda.

Fakt, že bude dlouho očekávaná obnova výpravní budovy zahájena už v letošním roce, potěšil i vedení města. „Samozřejmě je to pro nás skvělá zpráva. Konečně se s nádražím začne něco dít,“ poznamenal primátor Teplic Hynek Hanza (ODS).

Město se Správou železnic již déle než rok pracuje na vytvoření studie, která by měla řešit, jak bude vypadat prostor v okolí nádraží.

„Sezval jsem majitele pozemků v okolí a začali jsme jednat, jak by to celé mohlo vypadat, včetně prodloužení podchodu, parkování v blízkosti nádraží a podobně. Výsledkem je, že jsme obdrželi dotaci na vytvoření komplexní studie proveditelnosti, na které teď budeme pracovat,“ dodal primátor.

9. listopadu 2020

Autor: