iDNES.cz

Vysoké ceny donutily loděnici ke změně, místo obřích tankerů dělá hausbóty

  7:04
Rostoucí ceny energií a transportu materiálu vedou ke změnám i loděnici Barkmet, která sídlí u Lovosic. Spouštění obřích říčních tankerů na Labe, které zhruba dvakrát ročně sledovaly stovky nadšenců, nyní nebude tak časté. Zato si lidé mohou prohlédnout, jak v loděnici roste největší český hausbót.

„Vzhledem k současné ekonomické situaci jsme změnili náš byznys model a místo velkých říčních tankerů jsme se zaměřili na menší lodě. Zejména na výstavbu hausbótů a rekreačních plavidel. Chceme podpořit místní českou komunitu, protože je u nás hodně loďařů a rybářů,“ popisuje obchodní ředitel společnosti Barkmet Oleg Pantelemonenko, jehož rodina, jak sám říká, má rusko-ukrajinský původ.

Při procházce firemním areálem je vidět řada rozestavěných hausbótů. „Momentálně máme ve výstavbě čtyřiadvacetimetrový třípatrový hausbót. Troufám si říci, že je to jediný takový hausbót, který byl v Česku vyroben. Dále stavíme čtyři menší, některé z hliníku a jiné ze železa,“ ukazuje Pantelemonenko.

Většinou se tu vyrábí hausbóty určené k bydlení. „Budujeme do nich sauny, vířivky nebo grily, vše je na preferencích zákazníků. Hodně jich máme z Německa, kde jsou zvyklí ve velkých hausbótech bydlet,“ vypráví ředitel.

Čeští zákazníci většinou preferují hausbóty k rekreaci. „Počítáme i s pronájmy. Už máme připravený osmimetrový hausbót, který má solární panely a je nezávislý na břehové přípojce. Je připraven pro společné dovolené nebo různá komerční setkání,“ podotýká Pantelemonenko.

Hausbóty zákazníkům většinou nabízí bez motorů. „Jedenáctimetrový hliníkový hausbót začíná na 160 tisících eurech (necelé čtyři miliony korun), ale samozřejmě záleží, jakou výbavu a materiály si zákazník vybere,“ upřesňuje obchodní ředitel.

5. února 2019

V předchozích letech loděnice vyráběla zhruba dvě obří říční plavidla ročně. Její největší lodí byl chemický říční tanker dlouhý 135 metrů. Tuto výrobu museli v poslední době omezit.

„Vedle stoupajících cen nám do toho bohužel vstoupila ještě i válka. Řada našich zaměstnanců je z Ukrajiny, pár z Běloruska a hodně se jich v současné situaci muselo vrátit k rodinám,“ popisuje ředitel firmy, která zaměstnává na osm desítek lidí.

Nelehkou situaci řeší loděnice také vytvořením nového segmentu. „Chtěli bychom začít vyrábět plastové lodě. Máme už pár prototypů, které vycházejí z modelů našich hliníkových lodí. Plastové lodě by byly menší a cenově dostupnější pro české zákazníky,“ uvažuje Pantelemonenko.

Vedle výroby plavidel firma také chystá služby pro místní loďaře. „Chtěli bychom postavit středisko a nabízet v něm servis a zazimování lodí. Už jsme začali přijímat objednávky. Nyní stavíme haly a hledáme zájemce i potenciální investory,“ uzavírá ředitel, když ukazuje skelet nové haly v areálu.

zpět na článek