Všichni by chtěli řidičák před prázdninami, v autoškolách je nával

  15:28
Dohnat dobu, kdy nemohli kvůli epidemii koronaviru standardně fungovat, se snaží učitelé i majitelé autoškol. A všichni se shodují, že o klienty zatím nouzi nemají. Zájem získat řidičský průkaz či potřebné potvrzení o školení ještě před prázdninami je ze strany veřejnosti velký.

V Litoměřicích nyní mohou každý den vykonat zkoušku pouze čtyři zájemci. Před omezením to bylo osm. Pořadníky jsou tak naplněné na několik týdnů dopředu. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Nejproblematičtější částí celého současného systému se zdá být snížení maximální možné kapacity žáků u závěrečných zkoušek.

Například v Litoměřicích mohou teď každý den vykonat zkoušku pouze čtyři zájemci. Před omezením to bylo osm. Pořadníky jsou tak naplněné na několik týdnů dopředu.

„Lidí je hodně a termínů málo. Na ukončení kurzu se momentálně docela dlouho čeká,“ popsal zřejmě největší komplikaci při získávání řidičského oprávnění majitel litoměřické Autoškoly Sport Pavel Bouda s tím, že situaci navíc komplikuje i všeobecný nedostatek zkušebních komisařů.

Na dezinfikování vnitřních prostor automobilů, nošení roušek či individuální styl výuky si jak vyučující, tak žáci zvykli rychle a nikomu to nepřináší větší komplikace.

„Dezinfekce mě zatím vyšla na 1 500 korun. Před omezením bylo pro žáky možná pohodlnější i to, že se během zkušebních jízd vzájemně rozváželi domů nebo jsme je nabírali tam, kde potřebovali. Teď však musí většinou přijít na hodiny jízdy po svých, do vozu smí už jen jeden žák,“ přiblížil Bouda s úsměvem nepatrnou překážku pro žáky.

Sám jako drobný podnikatel požádal kvůli dvouměsíčnímu výpadku příjmu státu o finanční podporu.

„Peníze přišly rychle, pomoc od státu byla jednoduchá. Finanční pomoc podnikatelům, kterou nabízí Ústecký kraj, ale asi nevyužiji. Vyplnit tuhle žádost je docela složité,“ doplnil Bouda, který se žákům v autoškole věnuje už více než 50 let.

Finanční pomoc od státu kvůli ztrátě tržeb využil i Marek Kopecký, majitel autoškoly ve Šluknově.

„Peníze jsem měl na účtu do tří dnů od podání žádosti. Naštěstí nemám žádné mimořádné náklady, třeba placení leasingu, jako mají některé jiné autoškoly a který musíte platit pořád. Ostatní výdaje za uplynulé dva měsíce jsem tak měl jen minimální, zaplatil jsem nájem za učebnu a ještě před tím, než to stát zrušil, i zdravotní a sociální pojištění,“ řekl Kopecký.

Teoretické výuky se může zúčastnit jen pět studentů

I jemu se zájemci o autoškolu nahromadili a urychlit výuku nešlo i kvůli tomu, že hodin teoretické výuky se mohlo zúčastnit najednou maximálně pět účastníků.

„Pomalu ale i to už začíná fungovat standardně. I kvůli zvýšenému počtu zájemců o autoškolu počítám s tím, že výuku brzy rozšířím,“ poznamenal Kopecký.

Na mosteckém autodromu je zase po dvouměsíční vynucené pauze zájem o kurzy bezpečné jízdy. Jejich režim organizátoři přizpůsobili přísným hygienickým nařízením, výcvik na plochách polygonu i na velkém závodním okruhu je individuální a bezkontaktní a jen pro předem nahlášené účastníky.

„Od začátku května se kurzů pro řidiče automobilů i motocyklů zúčastnilo 72 zájemců. K tomu můžeme připočítat také dva celodenní individuální tréninky rekreačních i profesionálních motorkářů,“ upřesnila ředitelka polygonu společnosti Autodrom Most Veronika Raková.

Účastníci jezdí buď přímo ve svých vozech, či ve vypůjčených, které však poté čeká dezinfekce. Tou projdou i přenosné vysílačky, kterými poslouchají pokyny instruktora.