iDNES.cz

Virtuální realita vs. „berouskové“. Papírová klasika v kampaních stále vítězí.

  8:00
Od dob autobusu Zemáku, ve kterém Miloš Zeman dobyl vrcholy české politiky, se neobjevil v předvolební kampani žádný politicko-marketingový trhák. Samozřejmostí se staly kampaně přes sociální sítě, ale toho dnes využívají všichni, nejen politici.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Trochu narušit stojaté vody se letos pokouší například Jakub Stárek, který se rozhodl, že bude své vize k vylepšení městské části Prahy 6, kde kandiduje, prezentovat přes stále častější virtuální realitu. „Zatím si ji lidé spojují spíše s herními aktivitami na počítačích, chci to trochu narušit,“ říká mladý politik.

Nechal si proto vyrobit krátké tříminutové video o tom, jak konkrétně si představuje některé architektonické a stavební změny v městské části. Divák má tak možnost ve 3D podobě vidět, jak by například vypadala rušná ulice, kdyby silnice zmizela pod zemí a nad ní byl chodník a zeleň.

„Nemyslím, že tím oslovím tisíce lidí, ale chci spíše předvést jiný způsob myšlení i prezentace, ukázat i těm, kteří to neznají, k čemu lze moderní techniku využívat,“ říká Stárek. K dispozici má totiž jen několik brýlí, které bude k prezentaci nabízet lidem přímo v ulicích u stánku. Ví, že jich moc neosloví, ale chce být „technologickým“ pionýrem. „V devadesátých letech se lidé taky dívali s pochybami na první politické billboardy,“ dodává.

Zřejmě nejúčinnějším prostředkem politického boje se v posledních sněmovních a prezidentských kláních stali „berouskové“, obyčejné sololitové desky (nebo desky z umělé hmoty) s předvolební agitací a tvářemi politiků umístěné na sloupech veřejného osvětlení. Prastará reklamní metoda užívaná už za Rakouska-Uherska, nesoucí jméno po slavných cirkusech, výrazně přebíjí elektronické působení na voliče. Jen v Praze jich letos politická hnutí a strany mají bezmála třicet tisíc, vždy po dvou plakátech na každé lucerně. Počet objednávek byl ale značně vyšší, než mohla společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) nabídnout. Zadavatelé chtěli vyvěšení na téměř čtyřicet tisíc svítilen, ale tolik míst firma k dispozici nemá. „Ve srovnání s předchozími roky bude možné poptávku stran a politických hnutí uspokojit průměrně ze 47 procent,“ uvedl Tomáš Novotný, místopředseda představenstva THMP. Společnost podle vlastního vyjádření striktně dodržuje zásadu, že musí být poměrově uspokojeni všichni žadatelé v dané ulici.

Nebyly proto jakkoliv upřednostňovány větší politické subjekty, jež mají celopražskou působnost. Jednotlivé stožáry se reklamou osazovaly v průměru 29 dnů před termínem konání komunálních a senátních voleb. Cena za pronájem jednoho sloupu je symbolická – jedna koruna za sloup a den. Náklady na instalaci a následnou demontáž po volbách, (včetně nejméně jedné průběžné kontroly) vyjdou už na 280 korun bez DPH. Pokud strana dodala plakáty nalepené, za jejich instalaci na svítilny ušetřila šedesát korun za jednu lucernu.

Autor: Deník METRO

zpět na článek