V online výuce se rozhořel spor o kamery

  19:27
Někdy je odmítají zapnout studenti, jindy zase učitelé. Některé školy proto problém vyřešily plošným nařízením. Ze zapnutých kamer udělaly pro všechny povinnost.

ilustrační snímek | foto: Impuls.cz

Třeba Lauderovy školy v Praze kvůli tomu rozdělily mezi některé žáky potřebnou techniku a vybavení. Od začátku školní roku je tak fungující kamera pro všechny aktéry výukového procesu nezbytná. Pro vedení školy je totiž kontakt mezi spolužáky i pedagogy důležitý. Tamní češtinář a občankář Vratislav Skřivánek říká, že zapnutá kamera je důležitá hlavně pro vytváření vztahů v rámci třídy a skupinovou dynamiku. „Budovat vztah s černou obrazovkou skutečně nejde. Navíc při rozhovoru je vždy dobré vidět i neverbální komunikaci. A o tu se studenti i učitelé s vypnutými kamerami ochuzují,” vysvětluje Skřivánek. Často se mu ale stává, že dítě kameru se začátkem hodiny prostě nezapne. To, jestli je to skutečně z technických důvodů, a nebo se mu chce jenom spát, už nezjistí. Pokud se ale problém opakuje, může se vyučující odvolat na nabídku školy zajistit žákovi lepší technické vybavení. „Chápu, že některé děti mají problém s tím, ukazovat přes webku celé třídě svůj pokojíček. Při videohovoru si ale mohou zvolit různá pozadí, což může být někdy i zábava. Navíc si mohou nasměrovat počítač nebo tablet tak, aby měli za sebou třeba jen bílou zeď,” argumentuje Vratislav Skřivánek.

Rodiče i ředitelé škol si pak dlouho lámali hlavu nad tím, zda mohou po žácích vůbec zapnutou kameru vyžadovat. Podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Michala Černého je takový požadavek naprosto v souladu se zákonem. „Nejde o problém lidskoprávní, občanskoprávní ani o rozpor s GDPR. Kamery mohou být v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů zapnuté. Problém nastane v případě, kdy si jeden z účastníků online výuky videohovor nahraje a pak ho zveřejní bez souhlasu natočeného. To je porušení zákona a je to žalovatelné,” ujišťuje ředitel ZŠ v Klánovicích. Striktně ale zapnuté kamery vyžadovat nemůžeme, a to kvůli výše zmíněným technickým problémům. Michal Černý ale přiznává, že právě z tohoto důvodu nechtějí mít někteří vyučující a studenti kamery zapnuté. „Bojí se, že si někdo nahraje jejich výstup, pak to zveřejní a zesměšní je.”

Kameru přitom pedagogové nemusejí mít nutně celou dobu nasměrovanou na sebe. „Já sám v průběhu hodin často sdílím obrazovku, ukazuju výuková videa, prezentace. Děti nemusejí neustále koukat na učitele, ale chtějí něco sledovat. Neměla by tam být jen černá obrazovka a vaše jméno,” doporučuje Michal Černý. Podle šéfa Asociace ředitelů základních škol je dobré si uvědomit, že zapnutá kamera může alespoň částečně nahradit sociální kontakty, které žákům už několik měsíců chybí. „Distanční výuka už trvá v podstatě celý jeden školní rok. Začala na jaře a teď pokračuje prakticky od začátku školního roku. A rok nevidět svou třídu, ať už jsem žák nebo učitel, mi přijde prostě moc,” uzavírá češtinář Skřivánek.

Poslechněte si reportáž ze záznamu:

Autor: Markéta Imlaufová, Rádio Impuls