Takový náraz by nevydržela žádná konstrukce, řekl k pádu mostu v Baltimoru expert Ryjáček

  15:01
V americkém Baltimoru se zřítil silniční most. Dva a půl kilometru dlouhá konstrukce se zhroutila potom, co do ní narazila kontejnerová loď. „Došlo k nárazu těžkého plavidla přímo do jednoho z pilířů mostního pole. Mostní pole má rozpětí 366 metrů. Samozřejmě pokud dojde ke ztrátě podpory a toto rozpětí se nám zvýší jeden a půl krát, tak to namáhání je pak tak výrazné, že žádná konstrukce není schopná takový nárůst zatížení přenášet,“ vysvětlil ve vysílání Rádia Impuls expert na ocelové a dřevěné konstrukce Pavel Ryjáček.

ilustrační snímek | foto: Reuters

Podle odborníka z pražského ČVUT tak za pád pravděpodobně nemohla konstrukční chyba mostu. „Je třeba si uvědomit, že normativní předpisy, které dnes máme, mají poměrně významné síly na náraz vodního plavidla. Předpokládám, že před padesáti lety nemusely na té vodní cestě jezdit tak vysoká a tak těžké lodě. Je tedy pravděpodobné, že tehdejší předpisy byly splněny,“ tvrdí Ryjáček. „Takovou sílu není možné přenést pilířem. Většinou to vyžaduje nějakou další ochranu, ať už jsou to lodní svodidla, nějaké ochranné konstrukce, které jsou schopné absorbovat tuto ohromnou energii,“ dodal.

V Česku má podle Ryjáčka podobou konstrukci například železniční most na pražské Výtoni. „Ten v Baltimoru je ale postavený o sedmdesát let později. Pravděpodobně je to lepší ocel, šroubované, svařované prvky, není to nýtovaná konstrukce, ale ta podobnost tam je,“ řekl odborník z Fakulty stavební ČVUT. Zřícení železničního mostu v Praze ale samo o sobě nehrozí. „Tento most je pod podrobným monitoringem, sleduje se, aby byl schopný nějakou omezenou dobu bezpečně fungovat,“ řekl Ryjáček.

Poslechněte si rozhovor ze záznamu: 

Autor: Vít Zábranský, Rádio Impuls