iDNES.cz

Odpor proti zákazu předjíždění kamionů stále sílí

  9:00
Velký podíl na kalamitě, která v polovině prosince zastavila na dálnici D1 přes Vysočinu veškerou dopravu, měly kamiony. Poslanecký návrh novely silničního zákona, který má na všech dálnicích ČR plošně zakázat ve všední dny nákladním vozidlům předjíždět, i přesto naráží na stále větší odpor.

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce. (13. prosince 2018) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Novelu kritizuje nejen sdružení autodopravců Česmad Bohemia a Hospodářská komora, ale s výhradami se k němu připojil i místopředseda sněmovního výboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti). Podle něj je návrh novely reakcí poslanců zejména z hnutí ANO na situaci, která v prosinci nastala na úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Předloha podle jeho slov ale není založena na žádném odborném názoru a řídí se pouze pocity. Dodal, že současná právní úprava je ale dostatečná, kamiony totiž už dlouho na Vysočině nesmějí předjíždět, je to zde vyznačeno dopravními značkami.

Poslanci hnutí ANO, k nimž se připojili i někteří komunisté a sociální demokraté, navrhují zakázat nákladním vozidlům nad 3,5 tuny na všech dálnicích v České republice ve všední dny od šesti do dvaadvaceti hodin jízdu v levém jízdním pruhu.

Podle Hospodářské komory by takový plošný zákaz předjíždění kamionů způsobil pokles tuzemské nákladní dopravy a řidiči by jej chápali jako šikanu. Komora proto žádá, aby byl zákaz předjíždění i nadále vynucován pouze dočasnými dopravními značkami.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tyto značky skutečně na vybraných místech D1 jsou. Jejich umístění schválilo ministerstvo dopravy na základě smlouvy uzavřené s konsorciem, které úsek Humpolec - Větrný Jeníkov neúspěšně modernizovalo. ŘSD přijetí novely uvítá, je pro něj užitečné cokoliv, co při sněžení pomůže.

Bez ohledu na tyto značky ale dochází téměř denně k nehodám a tvorbě kolon. Výhrady k plošnému zákazu jízdy kamionů v levém jízdním pruhu má i ministerstvo vnitra, podle nějž by mohl zpomalit nebo dokonce znemožnit průjezdnost pravého pruhu.

Ještě předloni argumentoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tím, že v případě plošného zákazu předjíždění by se zcela zablokoval jeden jízdní pruh a vytvořila by se v něm souvislá šňůra kamionů. Po prosincové kalamitě na D1 ale ťok poslanecký návrh podporuje.

zpět na článek