iDNES.cz

Odborníci volají po povinnosti nošení reflexních prvků i ve městech

  8:00
Od loňského 20. února jsou lidé povinni při chůzi mimo obec nosit za snížené viditelnosti reflexní prvky. Počet mrtvých chodců to ale příliš nesnížilo. V letošním roce jich do konce října na silnicích v České republice zahynulo 79, což je meziročně jen o šest méně. Odborníci si myslí, že by prospělo, kdyby byly reflexní prvky pro chodce povinné na jakékoli pozemní komunikaci, tedy i ve městě nebo obci.

Svoji viditelnost můžete podpořit reflexními pásky. Některé umí i svítit či blikat pomocí diod | foto: Jan Ježek

Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti navrhoval plošné zavedení této povinnosti už v roce 2014, kdy ještě působil na ministerstvu dopravy. Bylo mu ale řečeno, že by to bylo příliš, protože lidé by neměli být zatěžováni nadměrnými povinnostmi. Česko by se podle něj mělo v této věci inspirovat například Slovenskem, Finskem nebo Estonskem, kde povinnost nosit reflexní prvky platí plošně.

Lidé se ale nemusí bát, že by museli reflexní prvky nosit v centrech měst. Platilo by to jen na těch silnicích v intravilánu obcí, kde není dostatečné osvětlení. Právě na místních komunikacích totiž nejčastěji dochází ke střetům vozidel s chodci.

Ministerstvo dopravy v této chvíli novelu, která by rozšířila povinnost chodců nosit reflexní prvky, nechystá. Na odborné úrovni ale diskuze probíhá, navrhuje to například policie.

Už v nynější úpravě jsou některé nejasnosti, které by si změny jistě zasloužily. Novela například stanoví, že reflexní prvky má mít chodec za tmy, či ve dne při snížené viditelnosti, pokud jde mimo obec po krajnici nebo kraji vozovky. Neřeší ale například případy, kdy chodec přes silnici přechází. V tu chvíli tedy zákon neporuší, pokud nebude mít při přecházení reflexní prvek. V platné novele zákona o provozu na silnicích také chybí prováděcí vyhláška, která by jasně stanovila, jakou barvu a minimální velikost má reflexní prvek mít a kde ho má chodec nosit.

Pokud je chodec za snížené viditelnosti vybaven správně reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je ho řidič schopen rozeznat, až na 200 metrů. To už dává dostatečný čas na to, aby řidič včas zareagoval a auto se chodci bezpečně vyhnulo. To ale neplatí pro případy, kdy má chodec na oděvu příliš krátký reflexní pásek nebo jej stočí do ruličky na popruh batohu, což je k ničemu.

Pokud policisté přistihnou chodce, že při chůzi po silnici mimo obec za snížené viditelnosti nemá reflexní prvek, mohou mu udělit pokutu až 2000 korun. Důvodem, proč byla tato povinnost uzákoněna, je skutečnost, že jen v letech 2012 až 2015 zemřelo na tuzemských silnicích celkem 523 chodců a 303 z nich v noci. Ještě hrozivější je dlouhodobá statistika, podle níž od roku 1993 do letošního října zahynulo na komunikacích 5770 chodců, což už je menší město.

zpět na článek