iDNES.cz

Na silnice se s koncem lockdownu vrátily kolony

  7:00
Ve městech souvisejí s otevřením škol i návratem zaměstnanců z home officů do kanceláří. Na hlavních tazích zase s obnovením stavebních prací.

ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

V dopravních kolonách stráví řidič desítky hodin ročně. Nejhorší situace je v americkém Los Angeles, kde stojí řidiči průměrně 102 hodin za rok. Čeští řidiči visí v kolonách průměrně jeden den z celého roku. Hustý provoz se s koncem lockdownu vrátil i na naše silnice, a tak je potřeba pamatovat na několik dobrých rad. Za prvé je dobré sledovat dopravní situaci ještě předtím, než za volant usedneme. Pomoci nám v tomto ohledu může třeba dopravní zpravodajství Rádia Impuls nebo aplikace Waze.

Pokud už se do kolony dostaneme, je potřeba pamatovat především na záchranářskou uličku. Tu musíme vytvářet bezprostředně po příjezdu do kolony. „Když v koloně nevěnujeme dostatečnou pozornost přijíždějící sanitce, tak se může stát, že naší vinou nebude mít dostatečně rychlý průjezd k nehodě. Tady rozhodují minuty, a tak je součinnost řidičů velmi důležitá,“ vysvětluje mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota. Za druhé je potřeba připomenout, že i v zácpě by řidiči neměli odklánět pozornost.

Častým nešvarem je třeba sledování mobilu nebo displejů na palubní desce. „Nevěnování se řízení je nejčastější příčinou dopravních nehod. Ze statistik vyplývá, že to není ani rychlá jízda, ani alkohol,“ upřesňuje Sirota. Typicky se šoféři zabývají psaním zpráv na mobilu nebo ladění rádia. Dopravní expert Roman Budský také doporučuje, jak by se lidé měli chovat v místech, kde probíhají stavební práce. Ty často doplňují zúžení, která jsou pro tvorbu kolon jako dělaná. „Ve zúžení má levý jízdní pruh většinou 2,2 metry. To je šířka, do které se počítá i náklad a zpětná zrcátka. Širší auta typu SUV by tak do rychlejších jízdních pruhů vůbec neměla vjíždět, protože se sem nemusejí vejít,“ upozorňuje Budský.

Když je to tří až pětikilometrové zúžení, tak se navíc předjíždění ani nevyplatí. „V takovém úseku si řidič zkrátí cestu jen o několik sekund, což je s ohledem na riziko takového podniku opravdu mizivá výhoda,“ uzavírá Budský.

Poslechněte si reportáž ze záznamu:

Autor: Markéta Imlaufová, Rádio Impuls

zpět na článek