Resort i ředitelství vodních cest už plánuje na nejbližší roky rozšíření možností pro lodní dopravu v Česku. Už se dokončuje prohloubení řek mezi Prahou a Mělníkem. Na zlepšení podmínek pro nákladní lodě už se tam pracuje. „Mezi Prahou a Mělníkem to potřebujeme prohloubit ze 180 na 220 centimetrů. Odlehčí to silnicím i železnicím, protože lodě uvezou o 30 procent nákladu víc,“ řekl Rádiu Impuls ministr Karel Havlíček.
Plavební komora Štvanice už je nové kapacitě uzpůsobená a k dokončení projektu zbývá upravit další dvě komory a zvýšení deseti mostů.
Podle ředitele vodních cest Lubomíra Fojtů ale hlavním problémem české vodní dopravy je plavební stupeň Děčín. „Řešíme kompenzovatelnost takzvaných bahnitých náplav, které byly definovány jako ohrožený biotop. S ministerstvy životního prostředí a zemědělství brzy dosáhneme nějaké dohody.“
Dalším ambiciózním plánem je vznik plavebního kanálu z Polského Koźle do Ostravy. Kanál by mohl mít 96 kilometrů a první kopnutí do země by se mohlo uskutečnit za 10 let.
Rekreačním plavbám se v Česku daří. Dobrou službu podle ministra i šéfa vodních cest odvádí Baťův kanál. Ten by se do budoucna mohl dočkat prodloužení do Hodonína a Kroměříže.
Poslechněte si reportáž ze záznamu: