Syntetická paliva vznikají chemickou cestou a nikoliv z ropy. Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise. Podle ministra dopravy Martina Kupky se už na to automobilový průmysl postupně adaptuje. „V zahraničí už v tuto chvíli probíhají velké technologické projekty, které právě řeší výrobu těch syntetických paliv. Ona na tom bude do budoucna závislá i letecká doprava. Nám jde především o to, aby i automobilový průmysl měl alternativy,“ řekl v pořadu Impulsy Honzy Benešovského na Rádiu Impuls.
Podle něho by měly firmy postupně sázet na inovace a technologické cesty. Dopad na majitele aut v případě používání syntetických paliv by měl být podle ministra minimální. „Motory žádnou úpravu potřebovat nebudou, nebo zcela minimální. Už v roce 2026 se bude využívat při závodech Formule 1. Prozradím, že německé automobilky už vyvíjejí syntetický benzin i naftu. Záměr je jednoznačný, a to zmírňovat dopad na životní prostředí,“ prohlásil Kupka.
Ministr dopravy se minulý týden dohodl na společném postupu s Německem. Jeho tamní protějšek Volker Wissing prohlásil, že spor mezi Evropskou komisí a členskými státy o výjimce pro syntetická paliva je na dobré cestě k vyřešení.
Poslechněte si celý rozhovor ze záznamu:
Autor: Vít Zábranský, Rádio Impuls