„O skutečnosti, že chlapec do školy ve čtvrtek ráno přijde, jsem byla informována ve středu. Ač pro školu byla zpráva překvapivá, byli jsme na tuto možnost připraveni, a jak už jsem vám psala, je rozhodnutí o osobní docházce žáka do školy na zákonných zástupcích žáka, kdy škola je povinna toto akceptovat,“ napsala Malinová minulý pátek rodičům žáků v hromadné zprávě přes školní komunikační kanál Bakalář. Odtud dopis někteří rodiče přeposlali redakci MF DNES.
Pro chlapce škola podle ředitelky přichystala adaptační plán, jehož součástí je individuální rozvržení hodin, neustálý asistovaný dohled a individualizovaná výuka.
„Vzděláván je mimo svoji kmenovou třídu a s ostatními žáky třídy se nesetkává. Má i stanovený čas přestávek tak, aby se se žáky školy náhodně nesetkával v prostoru školy o přestávkách nebo ve školní jídelně,“ píše dále Malinová.
Dodává, že hledala nejúčinnější cestu jak splnit povinnost žáka vzdělávat, tak i očekávané podmínky pro bezpečnost žáků. Rodiče dále informuje, že požádala městskou policii, aby přechodně monitorovala ranní příchod žáků do budovy, což se podle rodičů už děje.
Ti z nich, kteří jsou od prvních dní po incidentu s MF DNES ve spojení, jelikož neměli od ředitelky Malinové dostatečné informace o tom, k čemu ve škole došlo, se nyní pozastavují nad jejím obratem v komunikaci.
Školák při hádce bodl spolužáka nůžkami do zátylku, zraněného odvezla záchranka |
Proč nekomunikovala dřív?
„Nerozumím, proč takhle nekomunikovala hned,“ podotkl otec dvou tamních žáků. Zároveň dodal, že nechápe, proč nemá útočník individuální studijní plán mimo školu.
„Když jsem chodil na střední a kamarád se pokusil o sebevraždu, učil se pak rok doma a chodil jen na přezkoušení a šlo to,“ vylíčil. Pozastavil se také nad pozdním opatřením ze strany školy. „Problém je ta prodleva ve skutečném řešení situace, pokud měsíc po události bude ráno strážník před budovou, tak je to super. Ale to jsou věci, které měly být okamžitě a po kterých jsme jako rodiče volali,“ upozornil.
Další z rodičů hodnotí návrat hocha do školy, byť v separaci, velmi negativně. „Navíc už se plánuje jeho postupné zařazení do třídy. Jejich třída měla předevčírem zvláštní třídní schůzky,“ naznačil muž, který se podle svých slov zná s rodinou těžce zraněného žáka.
Dívka, která pobodala dva spolužáky, se do školy už nevrátí. Ředitel to vítá |
„Už se vzbudil z kómatu, ale musí se naučit znovu chodit. Spoustu věcí si nepamatuje a občas ani neví, kdo je. Neumí si říct, když se mu chce na záchod. Už tedy jí, ale to je vše. Čeká ho ještě jedna operace,“ prozradil MF DNES. Podle rodičů se jejich děti setkání s útočníkem bojí. Měl už dříve mezi školáky pověst agresora. I za to si ředitelka Malinová vysloužila kritiku rodičů, podle kterých dlouhodobě neřešila problémy a agresi na půdě školy.
Je možné žáka izolovat?
„Ředitel školy musí zajistit bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním souvisejících činnostech, jak je uvedeno ve školském zákonu,“ předeslal náměstek ústředního školního inspektora České školní inspekce Karel Kovář. Zajištění bezpečnosti je podle něj plně v kompetenci ředitelky školy a musí vždy odpovídat aktuální situaci s ohledem na zjištění bezpečnosti a ochrany zdraví jak samotného žáka, tak jeho spolužáků.
„Prostředkem však nemůže být dlouhodobá izolace, ale naopak jeho postupné začleňování do třídního kolektivu, popřípadě zajištění jiného způsobu vzdělávání,“ uvedl Kovář. Potvrdil tím slova rodičů, že návrat hocha do třídy už se chystá. Jak přesně vypadá separovaná výuka žáka a kdo se na jeho vzdělávání nyní podílí, se nepodařilo zjistit.
Vletěla do třídy s nožem a bodala. Asi se šla mstít, míní žáci o útoku ve škole |
Rovněž není jasné, jací učitelé se na individuální výuce podílejí a jaké jsou náklady. Ředitelka školy Malinová totiž na tyto otázky MF DNES ani za dva dny nedokázala odpovědět. A radnice MČ Praha 4 coby zřizovatel podle mluvčího Jiřího Bigase tyto informace nemá.
„Na vzdělávání žáků se běžně podílí více pedagogických pracovníků, například asistent pedagoga či druhý vyučující, a to vždy, když je potřeba efektivně zohledňovat individuální, popřípadě speciální vzdělávací potřeby žáků,“ řekl Kovář. Dodal, že ZŠ pravděpodobně zajišťuje výuku poměrně náročným způsobem, ale v rámci svého rozpočtu.