Začíná stavba úseku trati, která propojí Václavské náměstí s Vinohradskou

  13:16,  aktualizováno  17:10
Koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea, které dlouho čekaly na využití, se dočkaly svého času. Od roku 2018 byl osmdesátimetrový úsek jedinou částí budoucího spojení Vinohrad a Václavského náměstí. Dnes odpoledne slavnostně začala jeho stavba, či spíše další návrat kolejí na Václavské náměstí, odkud v 80. letech po dokončení metra zmizely. Práce na stavbě trati odstartují v sobotu, zprovoznění kolejí očekávají stavitelé v polovině roku 2027.

Souběžně se stavbou bude městská Technická správa komunikací (TSK) bourat most a podchod pod Legerovou ulicí, kvůli čemuž bude nutná přeložka magistrály na místo nynější tramvajové trati a její zúžení na dva pruhy.

Práce potrvají 20 měsíců a po celou dobu nepojedou tramvaje mezi zastávkami I. P. Pavlova a Muzeum.

„Prakticky ihned po zrušení tratě se ukázalo, že metro je sice skvělé pro cestování na delší vzdálenosti, ale místní veřejná doprava v centru města se zrušením trati na Václavském náměstí zhoršila. Zejména v běžném provozu i při odklonech a výlukách chybělo propojení horní poloviny náměstí do Vinohradské ulice,“ vysvětluje člen představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Jan Šurovský.

Podle něj se obnově trati během několika let věnovalo mnoho různých studií.

Asi 400 metrů dlouhá trať bude začínat ve Vinohradské ulici nad budovou Národního muzea, poté překoná magistrálu, tedy Legerovu ulici, a napojí se na upravené koleje ve Vinohradské a Škrétově ulici.

O víkendu začne DPP s odstraňováním kolejí v Legerově ulici, na jejichž místě vznikne přeložka magistrály tak, aby mohly začít práce pod nynější vozovkou. Pod tou se nachází mostní konstrukce, pod níž měly vzniknout garáže Federálního shromáždění, projekt však nikdy nebyl dokončen. Zhruba od poloviny července do konce března příštího roku tak auta budou jezdit v Legerově po přeložce pouze ve dvou pruzích namísto nynějších tří.

Startuje stavba tramvajové trati na Václaváku, denně sveze 30 tisíc lidí

V té době budou dělníci pracovat pod silnicí. „Prostory bude nutné částečně zbourat a částečně zalít drenážním betonem. Zároveň budeme bourat podchod, ze kterého zbydou pouze části, které budou sloužit jako zázemí pro zahradníky a pro údržbu a správu parku,“ řekl náměstek ředitele TSK Josef Richtr.

Dodal, že práce, které má na starosti TSK, vyjdou na asi 40 milionů korun. Pro překonání magistrály u muzea budou lidé v budoucnu využívat přechod, který město otevřelo v roce 2021.

V březnu příštího roku pak po návratu aut do původní stopy naváže DPP stavbou samotné tramvajové trati ve Vinohradské a Škrétově ulici. Její výstavba vyjde na 224,7 milionu korun bez DPH, náklady má pokrýt evropská dotace. Stavbu pro podnik uskuteční sdružení firem Porr, Porr Bau a Hans Wendel CZ.

Podle technického ředitele podniku pro povrchovou dopravu Jana Šurovského jsou práce naplánovány tak, aby byly dokončeny v roce 2027 souběžně s výstavbou trati v horní části Václavského náměstí a celé nové propojení mohlo začít fungovat naráz.

Nynější tramvajová zastávka bude podle informací podniku kompletně přestavěna, nové zastávky budou bezbariérové, prostornější, na rozdíl od nynější umístěny proti sobě a doplní je přechody pro pěší.

„Aktuálně nejsou zastávky bezbariérové a celá oblast působí nepřehledně - to se teď zásadně změní,“ uvedl k tomu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti)

Kvůli pracím nepojedou od soboty až do dokončení stavby tramvaje mezi I. P. Pavlova a Muzeem, o tomto víkendu bude výluka sahat až na Floru. Omezení se dotkne dvou tramvajových linek. Linka 11 pojede z I. P. Pavlova přes Náměstí míru na Floru a linka 13 bude jezdit mezi zastávkami Olšanské hřbitovy a novou konečnou na Muzeu.

Výluky

  • od 14. června do odvolání (předpoklad březen 2027) bude přerušen provoz tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum
  • od soboty 14. června (přibližně 0:10 hodin) do pondělí 16. června (přibližně 4:30 hodin) bude přerušen provoz tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum – Flora

Stavbu na Václavském náměstí zahájil DPP na konci loňského června. Náklady na vybudování zhruba 550 metrů dlouhé trati od Národního muzea doprostřed náměstí jsou 1,24 miliardy korun.

Kromě kolejí práce zahrnují i rekonstrukci stropních desek stanice metra Muzeum a úpravy náměstí, jehož spodní část se již proměny dočkala v minulých letech.

Trať zprovozní v polovině roku 2027. Na jejím novém úseku se vybudují tři nové tramvajové zastávky a dvě zrekonstruují. Pravděpodobně budou v budoucnu po Václavském náměstí projíždět tři linky a nabídnou velmi zajímavá spojení.

První z nich propojí Újezd, Národní třídu a Lazarskou a bude pokračovat na Vinohradskou. Druhá linka pojede z Vršovic na náměstí Republiky, výhledově možná až na Strahov. A třetí linka propojí I. P. Pavlova s Václavským náměstím.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autoři: , ,