Tržby jako za covidu. Rekonstrukce Václaváku bere podnikatelům zákazníky

  16:16
V centru Prahy na Václavském náměstí se již několik týdnů staví nová tramvajová trať a probíhají další úpravy náměstí. Stavební práce tradičně znamenají zvýšenou hlučnost a prašnost a také omezení provozu. To vše dohromady vůbec nesvědčí místním podnikatelům, kteří přicházejí o zákazníky a hlásí propad tržeb v desítkách procent.

Kvůli stavbě tramvajových kolejí na Václavském náměstí se bourá a staví ve velkém. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Místní si navíc stěžují na pomalé tempo prací. Hotovo má být v létě 2027.

„Rekonstrukce přinesla výrazné zvýšení hlučnosti, prašnosti a zhoršenou přístupnost k obchodnímu domu, a to jak ze strany ulice Jindřišská, tak z Václavského náměstí. V prvních týdnech probíhaly velmi intenzivní a hlučné stavební práce, které znemožňovaly běžnou komunikaci v našich kancelářských prostorech. Bylo rovněž komplikované zajistit plynulé zásobování obchodního domu nebo potravinového řetězce Albert,“ řekla iDNES.cz Irena Černohousová ze společnosti Mestra House, která provozuje obchodní dům DESIRRED.

Obchodní dům se v důsledku prací potýká s výrazným úbytkem zákazníků a propadem tržeb. „V prvních dnech po zahájení stavebních prací a přerušení provozu povrchové hromadné dopravy došlo k více než 50procentnímu poklesu tržeb. Zákazníci se začali přesouvat z oblasti Václavského náměstí do klidnějších částí města, což vedlo k výraznému snížení návštěvnosti obchodního domu, která se přiblížila historickému minimu z období pandemie. Přestože se situace po několika týdnech stabilizovala, celková výkonnost letní sezony zůstala hluboko pod očekáváním,“ dodala Černohousová.

Její slova potvrzuje i jednatelka školící a konzultační agentury Beanz. „Zákazníků ubylo opravdu znatelně. Lidé se rozkopanému Václaváku vyhýbají, a když už tady jsou, tak rychle pospíchají pryč. Tržby jsou oproti normálu maximálně poloviční, což nás samozřejmě velmi trápí,“ uvedla Andrejcová.

Rekonstrukce nejrušnějšího pražského náměstí zahrnuje retenční nádrž na dešťovou vodu, základy pro vánoční strom a rozvody inženýrských sítí pro stánky. „Kromě toho se opravuje stropní desky vestibulu stanice metra Muzeum a ve výstavbě je nová tramvajová trať. Práce probíhají podle harmonogramu, měly by být dokončeny a vše uvedeno do provozu na začátku léta 2027, tj. tři roky od předání staveniště,“ uvedl mluvčí Pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík.

Na bezpečnost podle něj rekonstrukce nemá vliv. „Kvůli stavbě neregistrujeme na náměstí zvýšený počet nehod nebo úrazů. V současné době jsou pro pohyb pěších na Václavském náměstí používány stávající chodníky, dosud stavbou nezasažené a stavba probíhá ve středovém pásu náměstí,“ doplnil Šabík.

Koordinaci stavebních úprav řeší Sdružení Nového Města pražského. „Uvědomujeme si, že bez toho, abychom nějakou dobu pociťovali nepohodlí způsobené stavbou, tu revitalizovaný moderní veřejný prostor mít nebudeme,“ řekla iDNES.cz Karel Doubek z Výboru spolku Sdružení Nového Města. „Podle vyjádření řady našich členů skutečně došlo ke snížení tržeb v obchodech blízkých stavbě. Pevně doufáme, že tato situace bude vstřícně posouzena i pronajímateli těchto prostor a obě strany najdou řešení, jak důstojně dospět až do dokončení rekonstrukce, která, jak doufáme, naopak ke zvýšení tržeb přispěje,“ dodal Doubek.

Při rekonstrukci trati na Václaváku přibyly stožáry, kazí výhled na muzeum

Proměna horní části Václavského náměstí začala letos v červnu, po 40 letech se na ni tak vrátí tramvajová trať. Kompletní proměna této části náměstí přinese také třeba další stromořadí nebo rozšířený prostor pro pěší. V počátcích provozu tramvají se počítá s 30 tisíci pasažéry denně.

Podnikatelé nemají informace

Zvýšeným hlukem a úbytkem tržeb se zabývá i Hospodářská komora Praha 1, která žádá změnu přístupu ke stavebním pracím, mimo jiné volá po výrazně lepší informovanosti podnikatelů. Ti se totiž v současné době jen velmi složitě dostávají k informacím, kdy a kde se bude stavět a jaká omezení stavba přinese.

„Rozsáhlé a dlouhodobé stavby mají řadu negativních dopadů na místní obyvatele i podnikatele. Stavební chaos, prach, hluk, změny v parkování i možnostech zásobování obchodů. Problémem je zejména nedostatečná informovanost. Proto jsme letos v dubnu radnici Praha 1 nabídli spolupráci a předložili návrh na zlepšení komunikace s obyvateli a podnikateli, kteří jsou stavebními pracemi dotčeni. Naším cílem je minimalizace negativních dopadů. Je třeba nastavit celý systém, aby byly k dispozici dostatečné a včasné informace a u staveb byla zajištěna ohleduplnost k okolí. Oceňuji, že paní starostka Prahy 1 naše doporučení vyslyšela a ustavila pracovní skupinu, která se tímto tématem bude aktivně zabývat,“ uvedl předseda Hospodářské komory Praha 1 Filip Dvořák.

U muzea za osm minut. Praha na Václaváku vztyčila první směrový obelisk

Pilotním případem, kterým se pracovní skupina již zabývá, je plánované rozkopání všech chodníků na Malé Straně, kde se v příštích třech letech chystá pokládka kabelů. „Pokud se vysněný systém komunikace stane součástí každého velkého stavění, určitě spousta problémů díky předvídatelnosti a dostupnosti informací ubude“, uzavřel Dvořák.

Stavební práce na Václavském náměstí by měly vyjít na 1,2 miliardy korun. Město ale má šanci, že zaplatí pouhý zlomek částky. DPP totiž podal žádost o spolufinancování projektu z Fondu soudržnosti EU, ze kterého by město mohlo obdržet až 1,1 miliardy korun.