Na přejezdu v Uhříněvsi jsem ze strachu omdlel, hájí se u soudu kamioňák

  11:52
Srbský řidič kamionu Uroš Andelović u Obvodního soudu pro Prahu 10 tvrdí, že ještě před srážkou s vlakem na přejezdu v Uhříněvsi upadl do bezvědomí. Stalo se tak podle něj z úleku.

Nehoda se stala loni v září. Osmašedesátiletý muž u soudu čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti a z poškození obecně prospěšného zařízení, za což mu hrozí až osm let vězení.

„Minul značky s označením přejezdu, nerespektoval výstražné červené světlo a vjel na zabezpečený přejezd,“ popsal v jednací síni počátek dramatu státní zástupce. Kamion Volvo s návěsem, na němž byly dva kontejnery o váze zhruba osm tun, pak zůstal stát na uzavřeném přejezdu.

Po několika minutách do náklaďáku narazil spoj, mířící z Benešova na pražské hlavní nádraží. Vlak neměl jeho strojvedoucí šanci zabrzdit. Záchranka k ošetření odvezla lehce zraněné a vylekané pasažéry, zdravotníci se postarali i o otřeseného Andeloviče.

„Byl jsem rád, že tam nejsou zranění a mrtví. Škodu jde vždy nějak uhradit,“ sdělil soudu Srb, který neměl uzavřeny žádné zvláštní pojistky na škodu, způsobenou zaměstnáním.

Dodal, že hned poté, co jeho vůz uvázl mezi závorami, neuvažoval, že by je prorazil. „To je v Srbsku vážný přestupek, za který hrozí až dva roky,“ vysvětlil obviněný.

Jeho verze, že pak v úleku upadl do bezvědomí se liší ovšem od té, kterou popsal před policejním vyšetřovatelem. „Na přejezdu jsem popojel, abych uhnul. O dvě, tři minuty později došlo k nárazu,“ sdělil tehdy kriminalistům.

Dnes se ale hájí, že teprve před soudem přišel na to, že musí mluvit pravdu. „Pravdivá je dnešní výpověď,“ zdůraznil Andelovič. 

 A dodal, že věřil, že přejezd je stále pod dohledem kamer a dispečer, sledující křížení, vlak zastaví.

Do Úhřiněvsi ho poslala chyba v navigaci

Srbský šofér se na osudném přejezdu v Uhříněvsi ocitl pravděpodobně chybou navigace. Náklaďák převzal v Preševu na jihu Srbska. Co je v kontejnerech nevěděl, dokumenty měl totiž v němčině. Přes Maďarsko, Slovensko a ČR vezl náklad do Berlína. Po cestě podle svých slov řádně odpočíval.

Andelovič se jako profesionální řidič živí 45 let, jezdí i posledních pět let, kdy je již v penzi. „Nikdy jsem nebyl stíhán ani pro trestný čin, ani přestupek. Nepiji ani alkohol, nemám s ním problémy,“ popsal svou šoférskou a životní kariéru Srb.

Andelovič ale bezúhonný nebyl. Policisté serveru irozhlas.cz uvedli, že Andelovič cestou z Prešova do Česka spáchal 23 přestupků. Z tachografu policie zjistila, že řidič vyřazoval z provozu omezovač rychlosti, aby mohl jet rychleji, a ignoroval bezpečnostní přestávky.

Předsedkyně senátu Ivana Hynková vyslýchala řadu svědků. „Viděl jsem, jak kamion uvázl na přejezdu. Myslel jsem, že je jako profesionální řidič prorazí, ale nestalo se to. Podle mne v bezvědomí nebyl, na přejezdu ještě popojel,“ uvedl svědek. Tomu odhozený kontejner po střetu poničil auto.

Svědek také popsal chování šoférů na inkriminovaném přejezdu v minulosti. „Stalo se, že zde lidé projížděli na červenou, když se závory zvedly a pak zase šly dolů,“ vypověděl tento řidič. U soudu v pondělí vypovídal i strojvedoucí.

Tři kroky do strojovny

„Na vzdálenost 85-90 metrů jsem zahlédl kontejnery na přejezdu. Okamžitě jsem uvedl do chodu rychlobrzdu a udělal dva tři kroky do strojovny. Dostal jsem se tam asi na metr, než došlo k nárazu. Okolo létaly trosky, střepy,“ popsal strojvedoucí.

Vlak podle něj zastavil o něco dříve, než bylo obvyklé, protože vykolejil. „Když hasiči viděli stav zničené kabiny, jejich velitel mi nechtěl věřit, že jsem strojvedoucí,“ sdělil soudu svědek, který vyvázl s lehčími zraněními kolene poté, co se před nárazem zapřel.

Na jeho zničeném stanovišti bez devastace přežil jen služební mobil. Strojvedoucí se spojil výpravčím ze stanice v Uhříněvsi a nařídil mu zastavit provoz na trati a vypnout napětí v troleji. Strojvedoucí také popsal své zkušenosti s tratí okolo Uhříněvsi.

„Dvakrát se stalo, že na přejezdu po jeho rekonstrukci uvízlo osobní auto. Ale to je tak malé, že se tam „schovalo“ a ke střetu nedošlo. Já i výpravčí jsme okamžitě informovali policii, ale pokud vím, nikoho nevypátrali,“ uvedl strojvůdce. Ten popsal i systém detekce poruch přejezdů i vedení vlaků na této trati. Hlavní líčení pokračuje výslechy dalších svědků a znalců.

Autor: