Za výjezdem z Blanky na magistrálu zůstanou dva pruhy, osvědčily se

  7:08
Řidičům, kteří po výjezdu z tunelového komplexu Blanka najíždějí na Severojižní magistrálu za mostem Barikádníků, zůstanou natrvalo dva pruhy. Magistrát na mimoúrovňové křižovatce Pelc-Tyrolka od června testoval experimentální dopravní opatření, kdy nájezd od Blanky získal jeden pruh navíc na úkor směru z Argentinské ulice.

Za nájezdovou rampou na most barikádníků byly přidány jízdní pruhy. A měly by tam zůstat. (21. ledna 2022) | foto: Jakub Stadler, MAFRA

Město nejdříve oznámilo, že toto opatření zavádí zkušebně na tři měsíce, ale následně jeho trvání prodloužilo, aby získalo data o jeho fungování také z mimoprázdninového provozu.

Během půl roku se změna dopravního značení podle analýzy odborníků z Fakulty dopravní ČVUT osvědčila, a proto se z pokusné úpravy stává trvalá.

„Základním cílem aktuálního dopravního opatření bylo snížení míry regulace dopravy na vjezdech do tunelů Městského okruhu. Jinými slovy, aby auta nestála před Blankou na červenou, ale mohla tunelovým komplexem plynule projíždět bez toho, aniž by čekala na zelenou v Praze 6. Podle výsledků měření se jednoznačně podařilo tento cíl splnit,“ vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

U vjezdu do Blanky na Prašném mostě například svítila červená v červnu 2020 více než 55 hodin. Oproti tomu po změně značení na Pelc-Tyrolce to bylo během loňského června pouze necelých 33 hodin.

Každou sekundou, kdy zde svítí červená a spustí se závora, přitom před vjezdem vznikají kolony, které mnohdy sahají až k Vítěznému náměstí a zpomalují tím i provoz na celé Evropské třídě.

Zachování opatření kladně hodnotí zejména šestá městská část, která byla iniciátorem těchto změn, jelikož se právě zde nachází několik vjezdů do Blanky, například Malovanka nebo Prašný most.

„Řidiči díky tomu nemusí stát v kolonách de facto v obytné zástavbě a doprava tady není takovou zátěží, jako tomu bylo v minulosti,“ říká místostarosta Prahy 6 pro oblast dopravy Jiří Lála (ODS).

„Zachování nově nastaveného dopravního režimu proto jednoznačně vítáme a vnímáme ho jako správný krok k lepší dopravní situaci a zkvalitnění života obyvatel v dotčených lokalitách,“ dodává.

Dopravnímu podniku se zpomalují spoje

Souhlasný postoj k zachování úpravy vyjádřily i policie či Technická správa komunikací. Rezervovaněji se k tomu ale staví dopravní podnik (DPP).

„Opatřením nejsme zcela nadšení v návaznosti na efekty v širší dopravní síti, ale rozumíme této potřebě,“ zní stanovisko DPP.

Po mostě Barikádníků totiž vede hned několik autobusových linek, které může hustší provoz na mostě a v Argentinské ulici zpomalovat. Jezdí tudy například linka 112, která spojuje holešovické nádraží se zoologickou zahradou a je, obzvláště v letních měsících, velmi vytížená, nebo autobus číslo 201, který vozí cestující mezi Nádražím Holešovice a Černým Mostem.

Negativně se změna značení projevila zejména v Praze 7, kde způsobila dopravní komplikace především při červnovém zavedení opatření a při podzimní opravě Argentinské ulice.

„Uvědomujeme si, že významné dopravní změny jsou vždy určitým kompromisem. Situaci tedy chceme nadále sledovat a vyhodnocovat, a pokud budeme mít poznatky, že realizované opatření výrazně komplikuje dopravu v Praze 7, budeme to s hlavním městem řešit,“ informuje mluvčí sedmé městské části Martin Vokuš.

Tlak na tunel trvá

Zachování opatření se nezamlouvá místním, a to i navzdory tomu, že podle analýzy nemá změna značení na hustotu dopravy v ulici V Holešovičkách vliv. Nelíbí se jim zejména, že se město snaží vést co nejvíc aut Blankou.

„Víc aut odbavovaných z tunelu Blanka bude znamenat víc aut V Holešovičkách,“ říká Michal Trník ze spolku Holešovičky pro lidi s tím, že místním vadí také přesun zastávky Kuchyňka, která je kvůli změnám dál od mostu Barikádníků.

Obyvatelé ulice V Holešovičkách, stejně jako radnice Prahy 8 i nadále prosazují zahloubení ulice jako nejvhodnější variantu pro zklidnění této oblasti.

„Nadále situaci v ulici V Holešovičkách považujeme za neudržitelnou a požadujeme zahloubení ulice do tunelu v nejbližším možném termínu. V tom magistrát bohužel zatím nemá žádný posun,“ informuje předseda komise pro dopravu Rady MČ Praha 8 Martin Jedlička (Spojené síly pro Prahu 8). Tunel ale podle dřívějších vyjádření Scheinherra musí počkat až na dostavbu Městského okruhu, jelikož ulice nyní nemá objízdné trasy.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor: