Nejdelší trolejbus poprvé svezl cestující, na letišti je za patnáct minut

  11:56,  aktualizováno  15:30
Na ruzyňské letiště vede nová trolejbusová linka. Flotila dvaceti strojů, které jsou nejdelší v Česku, odpoledne zahájila provoz ze stanice Nádraží Veleslavín, na Letišti Václava Havla je za čtvrt hodiny. Linka 59 nahradila dosavadní autobusovou linku 119. Velkokapacitní trolejbus Škoda-Solaris měří téměř 25 metrů.

První cestující se v ostrém provozu svezli z Terminálu 1 směrem na Nádraží Veleslavín ve 14:41, v opačném směru první vůz vyrazil ve 14:54, o osm minut později, než měl naplánováno v jízdním řádu. Také většina následujících spojů se zpožďovala, některé průběžně o více než deset minut.

Naopak naposledy vyjely autobusy linky 119 krátce před tři čtvrtě na tři.

Provoz dvacítky nových trolejbusů na trase na letiště byl slavnostně zahájen o hodinu dřív. V ruzyňském areálu se sešli převážně zástupci médií a různých organizací, zájemců z řad veřejnosti dorazilo jen pár.

„Jedná se o momentálně nejdelší povrchové vozidlo DPP. Cílem je, aby vždy u stanice metra A Nádraží Veleslavín bylo přistaveno vozidlo, které pojme všechny cestující, kteří vystoupí z metra a chtějí cestovat na letiště. Byly experimenty, kdy se přistavovaly dvě 119 za sebou, ale to se nesetkalo příliš s pochopením cestujících, lidově řečeno, první autobus byl nacpaný a druhý prázdný,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

K události vytvořil dopravní podnik (DPP) speciální edici vizitek, které budou dostupné pouze ve středu odpoledne na letišti a v infocentru na veleslavínském nádraží.

Svezete se novým trolejbusem?

celkem hlasů: 2783

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00neděle 17. března 2024. Anketa je uzavřena.

Ano, v rámci cest na letiště1411
Ano, jen tak ze zvědavosti719
Ne653

Zahájením provozu trolejbusového spoje skončil fungování autobusové linky 119. Ta byla jakožto nejrychlejší napojení na metro v provozu na trase mezi Veleslavínem a letištěm od roku 2015, kdy se spustilo metro mezi stanicemi Dejvická a Nemocnice Motol. Předtím jezdily autobusy na letiště z tehdejší konečné stanice Dejvická.

Trasa trolejbusu je elektrifikovaná pomocí systému dynamického nabíjení, část trasy tak vozy pojedou na energii z baterií a část na energii získanou z trolejí. Statické nabíjení vozů je možné v obratištích. Dojezd nového vozu na baterie je při plném zatížení 12 kilometrů.

Tříčlánkové trolejbusy o délce 24,7 metru disponují 54 místy k sezení a pojmou až 180 cestujících, což je asi o třicet procent více než původní kloubové autobusy. Lidé do vozu mohou nastoupit pěti dveřmi. Vozy dosáhnou rychlosti až 70 km/h.

Nejdelší trolejbus Česka bude jezdit na pražské letiště, měří skoro 25 metrů

Soupravy dopravnímu podniku dodalo česko-polsko-španělské sdružení společností Škoda Electric (ze skupiny Škoda Transportation), Solaris Bus & Coach a Solaris Czech. Celková hodnota zakázky byla 623,2 milionu korun, vybudování infrastruktury stálo asi 354,5 milionu Kč.

Jedním z cílů nasazení trolejbusů na trasu mezi letištěm a Veleslavínem je navýšení kapacity a komfortu cestujících, ale také snížení emisí a hlučnosti. Do vozů by se také měla lépe vejít zavazadla.

Škoda-Solaris Trollino 24m

  • délka x šířka x výška (mm): 24 700 x 2 550 x 3 500 (se staženými sběrači)
  • rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm
  • celková maximální hmotnost: 38 000 kg
  • maximální rychlost:70 km/h
  • počet náprav: 4
  • počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí)
  • počet řízených náprav: 2 (přední a zadní)
  • Počet dveří pro nástup a výstup: 5
  • nástupní výška: 320 mm
  • celkový počet sedadel: 54
  • celkový počet cestujících: 180
  • počet motorů: 2
  • výkon trakčního elektromotoru: 2 x 180 kW
  • kapacita trakční baterie: 60 kWh

Než mohly trolejbusy vyjet na trasu na letiště, musel s nimi podnik najezdit při tzv. homologaci, tedy testovacích jízdách, 5 tisíc kilometrů bez cestujících a také 15 tisíc kilometrů s cestujícími.

Z veleslavínského nádraží se cestující dostanou na Terminál 1 za 15 minut, za další minutu na Terminál 2. Trolejbusová linka bude jezdit po stejné trase jako původní autobusová a také s podobným jízdním řádem. V ranní a odpolední špičce budou jezdit vozy v tříminutovém intervalu.

Jízda trolejbusem je pohodlná a rychlá, jezdí vyhrazeným pruhem, a tak ho provoz ostatních dopravních prostředků příliš neovlivňuje.

Kromě trolejbusové linky na letiště DPP provozuje trolejbusovou linku 58 na přibližně dvanáctikilometrové trase mezi Palmovkou a Miškovicemi. Tou se trolejbusy vrátily do Prahy po padesáti letech.

Trolejbusy premiérově vyjely do pražských ulic v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Divoké Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.

V budoucnu se počet trolejbusových linek v metropoli zvýší, DPP plánuje elektrifikovat trasu autobusové linky 137 ze Smíchova do Jinonic. „Pokud se DPP podaří vysoutěžit zhotovitele, tak ještě letos bychom chtěli začít stavět infrastrukturu,“ řekl dnes Hřib.

Následovat by mohly další spoje, celkem má město společně s DPP připraveno třináct projektů. Výhledově by podle generálního ředitele DPP Petra Witowského mohly být elektrifikovány také linky číslo 112 a 201.

2. února 2024

Autoři: ,