Prostornější, s koženkovými sedačkami. Svezli jsme se novou pražskou tramvají

  13:46
První model moderní tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyrazil do pražských ulic konečně s cestujícími. Až 243 cestujících bude vozit, stále ještě v rámci testovacího provozu, na lince 12 mezi Hloubětínem a Barrandovem. Redaktor iDNES.cz se novým vozem projel mezi prvními.

„Nové tramvaje budou vypravovány z nové hloubětínské vozovny. Proto jsme museli zvolit trasu, na kterou bude odsud moct pohodlně vyrážet,“ vysvětluje Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel Dopravního podniku Praha (DPP) – Povrch.

Trasu dopravní podnik zvolil také proto, že je poměrně dlouhá a tramvaj na ní snáze najede 20 tisíc kilometrů potřebných pro dokončení testování.

Vzhledem k tomu, že už nyní bude omezená jízdním řádem, měla by tuto vzdálenost najezdit za zhruba tři měsíce. Navíc je na trase také prudké stoupání a klesání a některá úzká místa, což prověří funkčnost vozidla.

Zahájení zkušebního provozu nové tramvaje Škoda 52T s cestujícími. (20. června 2025)

Jezdit v ulicích zatím bude jen toto jediné vozidlo, byť dopravní podnik má pro testování zaregistrované celkem čtyři. Na dalším probíhají ještě další zkoušky a DPP na nich navíc potřebuje zaučovat řidiče.

„Seznámit se s novým typem tramvaje musí zhruba dva tisíce lidí,“ popisuje Šurovský.

20. června 2025

Tramvaj je stoprocentně nízkopodlažní, takže může bez pomoci nastoupit úplně každý od vozíčkářů po maminky s kočárky. Navíc je uvnitř velmi prostorná. Na rozdíl od jiných modelů nemá úzké spojovací uličky, kterými projde maximálně jeden člověk, a to jen pokud v uličce nikdo nestojí. Vejít by se do vozu mělo 243 lidí, míst k sezení v ní je 70.

Mnohem širší jsou i panely zobrazující trasu. Každá z nových tramvají je klimatizovaná a poměrně tichá.

„Sedačky jsou zase po delší době měkčené,“ sděluje Šurovský. Potažené jsou červenou koženkou, což je příjemný kompromis mezi tvrdým plastem a polstrováním, které je náročné na čištění.

To nejlepší z předchůdců

Z technologických inovací nebudou těžit pouze pasažéři, ale i další účastníci provozu. Tramvaj má totiž moderní protikolizní systém. Ten umí využívat kamery a mapy uložené v paměti, díky čemuž si tramvaj dokáže vytvářet virtuální jízdní tunel, ve kterém umí detekovat překážky s přesností na deset centimetrů. Následně varuje řidiče a aktivuje nouzovou brzdu.

Čelo vozu je navíc navržené tak, aby chodce při případné srážce nestáhla tramvaj pod sebe, ale místo toho jej odstrčila stranou.

„Tramvaj 52T v sobě kombinuje to nejlepší z modelů 14T a 15T, a zároveň už nemá jejich nedostatky,“ uzavírá Šurovský.

Jak se vám líbí nová pražská tramvaj?

celkem hlasů: 586

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00pátek 27. června 2025. Anketa je uzavřena.

Je skvělá ve všech ohledech.464
Je mi to jedno.37
Nelíbí se mi.32
Vzhled se mi líbí, ale uvnitř není tak praktická.31
Mohla být hezčí, ale hlavně že uvnitř je dost místa.22
Autor: