Staroměstská v ulici Křižovnická je jednou z nejvytíženějších pražských tramvajových zastávek, podle serveru Zdopravy.cz ji denně využije kolem 13 tisíc lidí. Přesto zde lidé k nástupu a výstupu musí využívat poměrně úzký ostrůvek široký zhruba jeden a půl metru, který kromě svého vyvýšení není od projíždějících automobilů nijak chráněn.
Vynucená odstávka stanice metra kvůli nefunkčním eskalátorům, z nichž nyní už funguje jen ten pro výstup, vytíženost zastávky ještě navýšila. I proto je podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) žádoucí ostrůvek u tramvajové zastávky bezodkladně rozšířit. Právě tyto práce dopravní podnik o víkendu zahájil.
Od středy se opět otevře stanice metra Staroměstská, zatím jen pro výstup![]() |
„Bezpečnost zvýšeného množství cestujících, kteří se na Staroměstské nyní pohybují především na povrchu, je na prvním místě,“ uvedl pro iDNES.cz Zdeněk Hřib s tím, že by automobily neměly v této oblasti omezovat tramvajový provoz.
„Provoz tramvají se přenáší do celé páteřní tramvajové sítě po celém městě a pravidelně způsobuje několikaminutová zpoždění. Toto území je totiž především potřeba řešit jako celek, tak aby se toto významné pražské nábřeží dostalo na úroveň reprezentativní metropole 21. století,“ dodal Hřib.
Stavba ostrůvku u tramvajové zastávky nyní zasahuje do jednoho ze dvou jízdních pruhů pro automobily, konkrétně do odbočovacího. Doprava z něj byla dočasně převedena na tramvajovou trať.
Asfalt, po kterém ještě před několika dny jezdili řidiči, byl nyní vyfrézován a ohraničen plastovými bloky. Prostor mezi bloky a stávajícím ostrůvkem bude vydlážděn a výškově srovnán.
Podle vedoucího komunikace DPP Daniela Šabíka spolupracuje podnik na úpravách s Technickou správou komunikací (TSK). „Práce začaly od soboty 26. července. DPP v rámci akce realizuje rozšíření nástupního ostrůvku tramvajové zastávky Staroměstská ve směru na Palachovo náměstí, TSK pak přesun světelné signalizace a úpravu prostoru pro chodce u samotného ostrůvku. Předpokládáme, že práce skončí tuto neděli 3. srpna a od pondělí bude nástupní ostrůvek plně sloužit cestujícím,“ informoval.
Místo dosavadních dvou pruhů podle Šabíka povede automobilová doprava v uvedeném směru pouze jedním pruhem, který bude řešit přímou jízdu i odbočování vlevo.
Současné úpravy u zastávky Staroměstská jsou jen provizorní, na kompletní rekonstrukci včetně oddělené cyklostezky se čeká až po celkových úpravách Smetanova nábřeží a Palachova náměstí. Podle Hřiba je projekt samotné revitalizace Palachova náměstí v přímé odpovědnosti náměstka pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (STAN).
„Původně plánovaný záměr je z mého pohledu ale už morálně i odborně zastaralý, nepočítá s dostatkem stromů, vytvářelo by se tam v létě akorát přehřáté betonové peklo a v místě nejsou ani vypořádané poměrně klíčové majetkoprávní otázky,“ uvedl Hřib.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

