Tramvaj u D1 dál chátrá, oprava ji čeká až po výstavbě hal a obchodů

  15:04
Už dva roky u dálnice D1 nedaleko Prahy postává v poli osamocená tramvaj. Je připomínkou zatím nerealizovaného projektu, který počítal na místě pole s obřími halami a obchody. Komerční centrum ale dostalo kvůli soudům stopku. Vandalové zatím tramvaj zdevastovali. Opravy se snad dočká někdy v budoucnu.

Definitivní konečnou se pro vysloužilou tramvaj stalo pole na 7,5. kilometru dálnice D1. Objevila se tam v květnu 2019 poté, co ji zakoupila developerská firma Domo Development za 350 tisíc od dopravního podniku.

Ta na polnostech u dálnice plánuje společně s dalšími investory vybudovat Komerční zónu Čestlice-Průhonice s obchody a sklady, ale kvůli nesouhlasu některých okolních obcí a spolků se realizace projektu nedaří.

Vandaly zlikvidovaná tramvaj u dálničního exitu číslo 8 na D1. (15.10.2021)

„Tramvaj měla sloužit veřejnosti jako oživení budoucí Komerční zóny Čestlice (po jejím uvedení do provozu). V době instalace byla bohužel výstavba pozastavena na základě podnětu stěžovatele. To je odvrácená strana zdržování výstavby šikanózními stěžovateli, tramvaj se tak stala solitérem uprostřed prázdného území, což přilákalo vandaly,“ sdělil iDNES.cz Jakub Andrle, ředitel developerské firmy CBE Development.

Tramvaj se v průběhu let stala mnohokrát terčem vandalů a Ředitelství silnic a dálnic usilovalo o její odstranění, ale neúspěšně.

Z bezpečnostních důvodů ji dokonce majitel nechal obalit fólií, ale ta časem zmizela. Za to přibyly rozbité okenní výplně a sprejerské nápisy. 

„Protože je tramvaj pod dohledem kamer, bylo na vandaly podáno několik trestních oznámení a některá z nich již byla naplněna. Tramvaj plánujeme opravit a věřím, že jednou bude sloužit k původně zamýšlenému účelu,“ dodal Andrle. 

Vizualizace obchodní zóny v Čestlicích.

Kdy a jestli někdy taková chvíle nastane, teď není vůbec jisté. Zatímco Čestlice, v jejichž katastru se zmíněné pozemky nacházejí, o projekt stály, proti zástavbě obchodů a hal se postavil průhonický spolek Krajina pro život a obec Dobřejovice.  

Těm se podařilo soudy přesvědčit o tom, že devatenáct hektarů půdy zahrnutých ve druhé etapě výstavby bylo vyjmuto z půdního fondu neoprávněně, nelze proto na nich stavět.

Vyjmutí z půdního fondu první a druhé třídy produkční schopnosti půdy je totiž podle zákona možné za předpokladu, že by se jednalo o veřejný zájem. Podle Nejvyššího správního soudu v Brně do toho rozšíření obchodní zóny nespadalo.

Ve prospěch odpůrců obchodní zóny se vyslovil loni i Ústavní soud, proti jehož verdiktu se nelze odvolat. 

Rozhodnutí soudu se ale netýká první etapy, blíže nájezdu na dálnici D1, kde již stojí dva autosalony a v budoucnu by zde mohl vyrůst i obchod s nábytkem.

Autor: