Stát ze staveb těží, část peněz musí vracet samosprávám, zaznělo na summitu

  7:46,  aktualizováno  11:08
Kolem způsobu, jakým by stát a developeři měli přispívat městským a obecním samosprávám na rozvoj veřejné infrastruktury kolem stavebních projektů, se točila hlavní část debaty kandidátů na pražského primátora na Summitu stavebního rozvoje. Řeč přišla také na to, jak by se mohlo zrychlit povolování staveb.
ilustrační snímek - Praha

ilustrační snímek | foto: PublicDomainPictures.net / Rostislav Kralik

Podle analýzy realitního trhu od developera Central Group a poradenské firmy KPMG v prvním pololetí letošního roku tvořily byty už čtyřicet procent objemu výstavby v metropoli. Kvůli nepředvídatelné situaci na stavebním trhu totiž přibrzdily veřejné a dopravní stavby zadávané státem a samosprávami.

„Při pohybu cen mají obě strany problém se přizpůsobit, stavební firmy preferují zakázky za fixní ceny nerealizovat a radši odstoupit,“ konstatoval k tomu Pavel Kliment z KPMG.

Pozvaní kandidáti na primátora

Zdeněk Hřib (volební lídr – Piráti)

Petr Hlaváček (volební lídr – STAN)

Jan Čižinský (volební lídr – PRAHA SOBĚ)

Patrik Nacher (volební lídr – ANO)

Anna Šabatová (volební lídr – Solidarita)

Tomáš Portlík, starosta Prahy 9, v debatě zastoupí volebního lídra koalice SPOLU Bohuslava Svobodu

Přesto je problém i v bytové výstavbě, která naráží na dlouhé stavební řízení a výstavbu navazující infrastruktury, takže developerům v projektech dlouhé roky váznou peníze, jejichž hodnota přitom klesá. Podle Dušana Kunovského z Central Group přitom na výstavbě a prodeji jednoho bytu Praha jako město získá 1,5 milionu korun z daní a dalších poplatků.

Investoři tedy volají po přijetí metropolitního plánu, který se projednává už deset let, a také stavebního zákon, který by podporoval rozvoj území i revitalizaci brownfieldů. Podle ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše je zákon právě na legislativní radě vlády, kde se řeší, jaké bude rozložení stavebních úřadů a zda by neměl složité stavby povolovat centrální stavební úřad. U brownfieldů je třeba řešit také jejich definici.

Současný pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) souhlasí s tím, že města a obce by ve stavebním řízení měly mít víc pravomocí. Kandidát Jan Čižinský (Praha Sobě) podotkl, že lidé ovšem musí úředníkům především důvěřovat.

„Pokud lidé nevěří politické reprezentaci, budou si myslet, že je s rozhodování o stavbách spřažena, tak pokud se stavební řízení centralizuje bude nedůvěra ještě větší,“ poznamenal.

Když už vše dobře dopadne a stavět se začne, musí městské části kolem nových bytových domů zajistit další infrastrukturu. A tu nemají z čeho zaplatit. Na summitu se proto debatovalo, jakým způsobem mají developeři a investoři přispívat na tyto investice.

Debatovalo se o návrhu, zda by z patnáctiprocentní DPH, kterou stát získává ze staveb, nemělo jít pět procent městům a obcím. Primátor Hřib to považuje za složité, obává se, že peníze skončí jinde. Podle starosty Prahy 9 Tomáše Portlíka, který zastupoval koalici SPOLU, by se mělo celkově změnit rozpočtové určování daní.

Také podle současného pražského radního Petra Hlaváčka by u změny DPH hrozilo, že se získané peníze rozplynou v jiných oblastech, než městské infrastruktuře. Připomněl, že Praha za současného vedení zavedla systém kontribucí, tedy jasně určených příspěvků developerů na okolní infrastrukturu. Ty podpořila i kandidátky Solidarity Anna Šabatová.

„Developeři zpravidla získali levně pozemky, které se přitom dávno zhodnotily. Kontribuce by měly být povinné,“ argumentovala.

Summit stavebního rozvoje pořádá pořádá Sdružení pro architekturu a rozvoj, v jehož čele stojí odborník na městské plánování a bývalý ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR Praha) Tomáš Ctibor.

Ten v debatu upozornil, že je pro další plánování nezbytně nutné, aby samosprávy správně a kompetentně pracovaly s daty o počtu obyvatel a prognózami vývoje. Například Praha aktuálně počítá s 1,6 miliony obyvatel, v širším měřítku dokonce se dvěma miliony, ale stát podle Ctibora počítá jen s 1,25 milionu obyvatel metropole.

Autor: