U Olbramovic se daří, vytoužený obchvat dostaví o půl roku dříve

  9:20
Rozestavěný obchvat Olbramovic začne pravděpodobně sloužit s téměř půlročním předstihem. Stavba totiž plyne kupředu rychleji, než se předpokládalo. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se společností M-silnice, která přeložku buduje, proto uzavřelo takzvaný dodatek o akceleraci stavby.

V kraji snad kromě plánovaných dostaveb dálničních tahů D3 a D4 neexistuje diskutovanější silniční projekt. Navíc se o něm hovoří téměř tři desetiletí, a z už téměř domluvené výstavby několikrát sešlo. Olbramovice přitom léta zatěžuje mimořádně hustý provoz.

V dopravních špičkách v současnosti centrem obce každý den projede na 30 tisíc aut včetně nákladních. Také proto tamní obyvatelé opakovaně protestovali a několikrát „sáhli“ i k dočasné blokádě tahu uprostřed obce.

„Jsem téměř denně v kontaktu se stavební firmou a mám jen pozitivní dojmy. Jde jim to opravdu od ruky, klobouk dolů, co tam za tak krátkou dobu udělali,“ pochvaluje si stávající situaci olbramovický starosta Ivan Novák.

Namísto března 2023 by tak na tahu I/3 mohlo být hotovo už na konci září příštího roku.

Prach, bláto, ale hlavně naděje

Na druhou stranu starosta upozorňuje i na jistá negativa. Obyvatelé obce nyní musí kromě téměř nepřetržitého proudu aut snášet ještě další zátěž, kterou představuje pohyb techniky na rozestavěné výpadovce.

Podle Ivana Nováka jsou ale lidé trpěliví. Především proto, že se těší na úlevu po dokončení obchvatu.

„Když je sucho, jsme zahalení do oblaků prachu, když prší, trápí nás zase bláto. Ale výsledek by měl být odměnou pro všechny místní,“ domnívá se starosta Olbramovic.

Začala stavba obchvatu u Olbramovic, místní na něj čekali 30 let

Mimořádně hladký postup byl patrný už v prvních podzimních týdnech.

„Aktuálně pokládají pracovníci společnosti M – silnice na třetině celého úseku konstrukční vrstvy. To znamená živičné vrstvy. Letos ještě položí asfaltový beton. Jde o předposlední neboli ložnou vrstvu, pak následuje obrusná, tedy klasický asfalt. 

V ostatních částech pak pracují na trativodním potrubí,“ popisuje aktuální dění na staveništi mluvčí ŘSD Martin Buček s tím, že kromě samotné hlavní trasy je v příštím roce třeba dokončit přeložky a napojení vedlejších cest.

Jde jim to opravdu od ruky, klobouk dolů, co tam za tak krátkou dobu udělali.

Ivan Novákstarosta Olbramovic

Po dokončení se auta octnou na zcela nové části mimořádně vytížené silnice I/3. Úsek mine Olbramovice po obchvatu o délce 3 420 metrů, přičemž 1 198 metrů silnice budou na dvou místech lemovat protihlukové stěny. Přeložka navazuje na svém začátku i konci na již postavené obchvaty okolo Tomic a Votic. 

Součástí stavby, jejíž cenu ŘSD odhadlo na 321 milionů korun, jsou také tři mosty, mimoúrovňová křižovatka a podchod pro pěší. Na obchvat využije ŘSD spolufinancování v rámci Operačního programu Doprava z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Přesně zacílený průzkum

Stavbaře nezdržel ani archeologický výzkum, který v případě nečekaných nálezů některé silniční projekty může zkomplikovat. I u Olbramovic ovšem vědci narazili na zajímavá poselství z dávné minulosti. Pomohlo ovšem dobré plánování.

„Nejdříve při prvotním průzkumu vytipovali lokality, kde bude dobré provést záchranný výzkum. Ten se soustředil na konkrétní místa, u Olbramovic šlo hlavně o okolí kapličky,“ vysvětluje postup archeologických prací Martin Buček.

V koridoru budoucího obchvatu archeologové objevili například dvě pece na pálení vápna z přelomu 14. a 15. století. Za ještě zajímavější označili úlomky keramiky a pozůstatky domu ze 13. století.

Olbramovice, silnice I/3

Olbramovice, silnice I/3

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz