iDNES.cz

Pražská městská policie chce do vozového parku elektromobily

  10:48
Městská policie příští rok koupí čtyři elektromobily za 7,2 milionu. Jejich vyšší cenu má vyvážit levnější servis. Ve třech z nich by jezdili strážníci na tísňové lince 156, čtvrté vozidlo by bylo referentské. Pokud se roční provoz osvědčí, mohli by jich strážníci v budoucnu nakoupit až sedmdesát.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Leila Hamdanová pro iDNES.cz

„Elektromobily sledujeme už poměrně dlouhou dobu. Donedávna ale nebylo na trhu vozidlo, které by bylo schopné zastat práci u bezpečnostního sboru na tísňové lince, což je pro auto ten nejtěžší režim,“ říká ředitel strážníků Eduard Šuster s tím, že v současné době je na trhu zhruba pět elektromobilů, které by provoz na lince 156 zvládnout mohly.

„Testovali jsme už čtyři auta a čekáme na páté. Pak začneme připravovat zadávací dokumentaci a předpokládám vypsání veřejné zakázky někdy zkraje příštího roku,“ dodává ředitel.

Podle odborníků dávají elektromobily u městské policie smysl. „Ta vozidla zvládnou takový provoz bez problému. Moderní elektromobily už netrpí problémy s dojezdem,“ říká šéfredaktor specializovaného portálu Hybrid.cz Jan Horčík.

Městská policie bude v zakázce hledat takový vůz, který má dojezd alespoň 400 kilometrů na jedno nabití, větší světlou výšku podvozku a dostatečně prostorný zavazadlový prostor pro vybavení strážníků.

„Předpokládám, že by to byl vůz typu Hyundai Kona Electric. Tam je reálný dojezd i čtyři sta kilometrů. I když na to budou hodně šlapat, tak nějakých tři sta kilometrů na jedno nabití vozidlo zvládne,“ myslí si Roman Švidrnoch z magazínu Auto DNES. Strážníci, kteří jezdí na lince 156, v průměru najezdí sto až sto třicet kilometrů denně.

V dojezdu by tak byla dostatečná rezerva i s přihlédnutím k tomu, že bude baterie muset živit také radiostanice nebo majáky. K dobíjení vozidel ve chvíli, kdy nejsou v provozu, by sloužily velkokapacitní nabíječky. Jejich výstavbu u jednotlivých ředitelství chce městská policie vyjednat s distributorskou firmou Pražská energetika (PRE).

Nevýhodou elektromobilů je vyšší pořizovací cena. Zatímco ve spalovací nebo vznětové verzi by městská policie koupila požadovaný typ vozu například za 500 tisíc, elektrická varianta vyjde i na 1,2 milionu.

„Cena je samozřejmě vyšší a my s tím počítáme. Máme ale ověřeno od výrobců, že by o takovou zakázku měli zájem, protože zatím žádné elektrické auto na tísňové lince v ostrém provozu nejezdí. Ta firma, která bude první, bude mít na trhu náskok,“ říká Šuster. Předpokládá, že firmy nabídnou městské policii slevy, protože pro ně bude zakázka dobrou reklamou.

Vyšší náklady se navíc mohou vrátit v levnější údržbě. „Čistě technicky jsou elektromobily konstrukčně jednodušší a servisní náklady jsou mnohem menší. Nejsou potřeba žádné kapaliny, oleje a jde o jednoduchý elektromotor. V tomto ohledu se to nakonec může vyplatit,“ vysvětluje Švidrnoch.

Z toho důvodu bude městská policie elektromobily testovat v ostrém provozu minimálně rok, za nějž vozidlo linky 156 najede v průměru 45 tisíc kilometrů, a následně porovná náklady na pořízení a provoz. „Jsem přesvědčen, že v horizontu třeba čtyř let budou ty náklady u elektromobilů nakonec ve výsledku nižší,“ předpokládá Šuster.

Elektromobily už má i dopravní podnik

Cestou elektromobilů se v poslední době vydávají i některé městské společnosti. Například dopravní podnik nedávno získal v rámci dotačního projektu deset elektromobilů Nissan Evalia, kterými nahradil malé dodávky. Elektromobily slouží pro rozvoz vnitropodnikové pošty a využívají je i posádky zajišťující výstavbu a rekonstrukce tramvajových tratí.

V souvislosti s nedávným případem, kdy v Rakousku po nehodě hořel elektromobil Tesla, který hasilo padesát hasičů a vůz musel být na 72 hodin uložen do štěrkové jámy, se však řeší i otázka bezpečnosti. Podle hasičů ale nejsou elektromobily žádnou hrozbou.

„Tím, že je elektromobilita v Česku relativně v plenkách, tak není mnoho zkušeností s hašením takových vozů. Je kolem toho ovšem i zbytečná hysterie. Hasiči se na takové zásahy připravují a nedá se říci, že by to byl problém,“ říká mluvčí hasičů Rudolf Kramář.

zpět na článek