Silnici plnou děr má pod okny i hejtmanka, na opravy půjde rekordní miliarda

Stav části silnic ve Středočeském kraji je po zimě katastrofální a podle místních vozovky v mnohém připomínají spíše tankodrom. „Připadáme si doma jako na trampolíně. Třese se celý dům,“ tak popisují obyvatelé obcí na Praze - východ, co s jejich domy dělají auta projíždějící po zdevastované silnici číslo 331 plné výmolů. Během zimy jich navíc na trase mezi Starou Boleslaví a Ovčáry ještě přibylo.

Rozbitá silnice 331 mezi Nymburkem a Poděbrady. (8. března 2024) | foto: Pavel Svačina, MF DNES

„Nedávno si tady na jedné z děr rozbila kolo řidička, rozhodně přitom není jediná,“ říká MF DNES zastupitel nedaleké obce Dřísy Martin Kůla. Silničáře žádá o opravu opakovaně, ti proto zatím začali díry vyplňovat provizorní studenou směsí. Stejně jako tato silnice u Ovčár, i některé další komunikace jsou nyní v katastrofálním stavu.

Hned několik takových zmapovali redaktoři středočeské redakce MF DNES a další hlásí sami řidiči přímo Krajské správě a údržbě silnic (KSÚS) na webu musimetoopravit.cz.

Zatímco hlavní trasy první třídy a dálnice nejsou v kraji rozbité více než v jiných letech, silnice druhé a třetí třídy jsou na tom podstatně hůře. „Situace je horší než v předchozích letech, proto vítáme větší objem peněz ze strany Středočeského kraje,“ připouští mluvčí KSÚS Petra Kučerová.

Na opravy dají miliardu

Krajský radní za oblast veřejné dopravy Karel Bendl slíbil, že hejtmanství uvolní na opravy silnic, které má ve své správě (jde o silnice II. a III. třídy – pozn. red.), rekordní miliardu korun.

KSÚS plánuje především plošné opravy, protože záplatování jednotlivých děr nemá dlouhou životnost. Větším opravám ale předchází delší příprava a také musí být v provozu obalovny vyrábějící směsi, s nimiž se výtluky opravují.

„S velkoplošnými opravami začneme ihned po skončení zimní technologické přestávky, momentálně řešíme objízdné trasy tak, abychom mohli začít neprodleně. Opravy budou po celém kraji,“ ubezpečuje Kučerová s tím, že plánují pracovat na více než 200 kilometrech silnic.

Nejen Barrandovský most. Na které silnice v krajích vyrazí stavební stroje

Silnice třetí třídy podle mluvčí kontrolují cestmistři jednou měsíčně, silnice druhé třídy pak dvakrát měsíčně. „Rozbité úseky, i ty na podněty od řidičů, řešíme akutně lokálními opravami,“ dodává Kučerová.

Přípravu na řadě míst, jako právě v případě silnice 331 u Ovčár, komplikují majetkové vztahy s vlastníky pozemků. Aktuálně tam KSÚS zahajuje soutěž na zhotovitele pro úseky od Lhoty po začátek Ovčár a od konce Ovčár po Tišice.

Hejtmance pod okny

Další velmi rozbitý úsek je na frekventované silnici 27938 mezi Dolním Bousovem a Obrubcemi na Mladoboleslavsku. Díry, výtluky a nerovnosti tu cestáři průběžně záplatují, ale povrch je po každé zimě vždy v horším a horším stavu. I zde pomůže jen plošná rekonstrukce, jenže se zároveň v některých místech počítá s rozšířením vozovky a na to je potřeba dořešit výkup pozemků.

Tam, kde je to možné, používají silničáři studenou obalovou směs. Ta však obvykle vydrží jen pár týdnů, a navíc ji nelze dát všude.

K takovým místům patří například silnice 331 mezi Nymburkem a Poděbrady. Výtluky jsou tam na více místech, výrazněji rozbitá je však asi 100 metrů dlouhá část poblíž mostu přes Mrlinu. Cestáři o tom vědí, ve středu silnici kontrolovali, jak potvrzuje cestmistr KSÚS této oblasti Ladislav Veselý: „Velké výtluky, když jich je několik za sebou, nejdou studenou směsí opravit, protože se hned vydrolí. Nezbývá než počkat, až začnou pracovat obalovny, a provést důkladnou opravu.“

Skoro tankodrom měla pod okny dokonce i středočeská hejtmanka Petra Pecková, a to na silnici II/335 mezi Ondřejovem a Mnichovicemi na Praze-východ, kde byla roky starostkou a kde také trvale žije.

Na látání děr nestačí ani miliardy, kilometrů rozbitých silnic neubývá

„Výtluky jsou tam pořád dokola a opraveny jsou obvykle jen z desetiny,“ stěžuje si jeden z řidičů na zmiňovaném webu.

Silničáři tam reagují poměrně rychle, ale často jen univerzálními frázemi. Výtluky u Mnichovic tam řidiči hlásili v polovině února, aktuálně se stížnost tváří jako vyřešená s tím, že budou díry vyspraveny zmíněnou studenou směsí. Do budoucna však bude vozovka potřebovat důkladnější opravu.

Nejhorší úseky ve Středočeském kraji

● II/331 mezi Starou Boleslaví a Ovčáry, kde je vozovka plná výtluků – momentálně tu začala provizorní oprava studenou směsí.

● III/27938 mezi městem Dolní Bousov a Obrubcemi na Mladoboleslavsku – silnice je v celém úseku plná děr.

● Trasa mezi Chotětovem a odbočkou na Hrušov – v těchto místech už se kvůli dírám ani nedá jezdit.

● II/331 mezi Nymburkem a Poděbrady – rozbitý je úsek u mostu přes Mrlinu. Chystá se oprava.

● III/10528 do Pořešic na Sedlčansku – silnice je plná výtluků. Začne oprava za 13 milionů Kč.

● III/23920 Nabdín – Hobšovice na Slánsku – tříkilometrový úsek dostane nový povrch.

● III/3293 Pečky – Tatce na Kolínsku – úsek plný děr a trhlin dostane nový povrch za 16 milionů letos.

● II/335 mezi Ondřejovem a Mnichovicemi na Praze-východ – úsek plný výmolů je průběžně opravován.

● II/106 Benešov – Týnec nad Sázavou – cca 10 kilometrů dlouhý úsek plný výtluků a záplat. V plánu je celková rekonstrukce snad letos.

Na opravy škod po zimě se chystá i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na silnicích prvních tříd a dálnic. „Průběžným monitoringem zjišťujeme aktuální stavy. Je pravda, že na některá místa nás motoristé upozorňují sami ve snaze urychlit jejich opravy,“ říká Jiří Veselý z ŘSD s tím, že ne všechno lze udělat hned.

„Záleží na klimatických podmínkách, dále na možnostech obaloven, v neposlední řadě také na přípravě větších oprav, včetně výběru jejich zhotovitele,“ dodává.

Také ŘSD počítá na opravy silnic ve středních Čechách s více než miliardou korun. „Na dálnici D10 letos plánujeme rekonstrukci povrchu a odvodnění v úseku Bezděčín – Písková Lhota v levém jízdní pásu na Prahu. Na D11 pak opravu mezi 25. a 22. kilometrem směr Hradec Králové a na 37. až 40. kilometru směrem na Prahu,“ uvádí příklady Veselý.

Chystá se též rekonstrukce 2,3 kilometru dlouhého úseku silnice I/16 mezi obcemi Obruby a Obrubce od Mladé Boleslavi, oprava 5,5 kilometru silnice I/18 mezi Vojkovem a Vrchotovými Janovicemi nebo silnice I/2 na průtahu Svatým Mikulášem.