Ohromný výtluk zmizel za tři dny od nahlášení, většina oprav však trvá déle

Přede dvěma týdny redakce MF DNES vytipovala ty nejrozbitější pražské vozovky, jejichž stav konzultovala s Technickou správou komunikací (TSK). Podnik tehdy sdělil, že všechny zmíněné výtluky má již v merku, až na jeden. V ulici Goetheho v Praze 6. Ta je přitom velmi frekventovaná. „Loni tady bylo to samé, pak to zadělali, ale dlouho to, koukám, nevydrželo,“ komentuje řidič.

Výtluky v pražských silnicích opravuje TSK poměrně rychle. | foto: Jana Sobíšková, MF DNES

Ten se svým autem najíždí zpod viaduktu ulicí Mlýnská do křižovatky Goetheho - Antonína Čermáka. Tady ho čeká překonat přes půl metru široký výmol.

Při pohledu na Google mapy, kde jsou zachycené starší fotky míst, se dá skutečně zjistit, jak tento úsek vypadal loni v květnu. Je vidět, že byl provizorně zalátovaný. Tisková mluvčí TSK Barbora Lišková vysvětlila, že k provizorním opravám dochází v místech, která čeká velká rekonstrukce, a zdržení oprav bývá zapříčiněno i tím, že každé omezení průjezdnosti potřebují mít úředně schválené. Výmol v témže místě se pak může znovu objevit zpravidla po zimě. „V tomto období dochází každoročně ke zvýšené tvorbě výtluků, což je důsledkem opakovaného zamrzání a rozmrzání vody v horní vrstvě vozovky,“ přibližuje Lišková.

Rekordní rychlost

Redaktorka MF DNES otestovala rychlost silničářů a coby občan výmol nahlásila na příslušná místa. Výtluky totiž TSK eviduje nejen z vlastní kontrolní činnosti, ale také z podnětů městských částí, Policie ČR, magistrátu či od samotných řidičů.

Jak uvedla Lišková, slouží k tomu hned několik kanálů. Dá se využít internetový formulář či aplikace s názvem změňte.to. „TSK má ale i vlastní webový formulář Hlášení poruch a závad,“ podotkla s tím, že jde o nejrychlejší způsob nahlášení závady, protože informace je okamžitě předána na Centrální nonstop dispečink TSK, kde se rozhodne o dalším postupu. Lišková dále uvedla, že TSK opraví desítky nahlášených výmolů na komunikacích týdně.

Postrachem řidičů jsou ulice v Praze 6 a 14, výmoly tu zatím jen záplatují

Dne 11. března byla díra v ulici Goetheho nahlášená přes aplikaci změňte.to. Zde byla také možnost nechat si dát vědět, jaký bude nad nahlášenou vadou vynesen ortel. Od té doby se ale nedělo nic. O pět dní později byl tedy tentýž výtluk nahlášen přes zmíněný vlastní formulář firmy TSK. Za tři dny, tedy 19. března, byla díra vyspravená.

Nicméně řidiči by podle Liškové měli počítat s tím, že po zimě se na silnicích objevují nerovnosti včetně výtluků. „Každý, kdo usedne za volant, by měl umět předvídat a přizpůsobit rychlost technickému stavu komunikace,“ uzavřela.

Výtlukový program

Mnoho vozovek i chodníků je v dlouhodobě zanedbaném stavu, dlouho v nich neproběhla komplexní rekonstrukce. Toho názoru je Martin Šalek, mluvčí Prahy 8. Vzhledem k tomu, že většinu vozovek a jim přilehlých chodníků má ve správě TSK hl. m. Prahy, jedná se tedy podle Šalka obvykle o podinvestování ze strany hlavního města Prahy.

Loni v květnu nabádala městská část Praha 8 své občany hlásit případné výmoly či výtluky na vozovkách a na své sociální síti jim poskytla informace, jak si při oznamování děr počínat.

„Přímou komunikací s nimi o vadách se snažíme urychlovat nápravu stavu silnic a chodníků. V komunikaci se správci usilujeme o velkoplošné opravy (většími záplatami), které jsou trvanlivější,“ sdělil Martin Jedlička (TOP09 + STAN), předseda komise pro dopravu Prahy 8 a předseda komise pro územní rozvoj Prahy 8.

Pokud je podle něj stavebně technický stav špatný, ideální je pak docílit kompletní rekonstrukce daných ulic. Početně se pak jedná o stovky podnětů za posledních několik let, z nichž se některé podaří docílit dříve, některé trvají déle. „Protože nejsme s rychlostí vyřizování našich požadavků ze strany Prahy spokojeni, na letošní rok připravujeme tzv. ´výtlukový program´, kde hodláme opravovat výtluky v chodnících Prahy na vlastní náklady, aby k těmto opravám došlo co nejdříve od nahlášení,“ říká šéf dopravní komise, který se tématu dlouhodobě věnuje.

ŘSD začne bourat sporný most přes D1. Přinese to uzavírku i protest místních

„Stejně jako všude jinde, i v Praze 8 se objevují vady na vozovkách i na chodnících. Má to více důvodů, zejména ve vazbě na povětrnostní vlivy a změny ročních období. Nejvíce výtluků na vozovkách se zpravidla objevuje po zimě a v jarním období dochází k jejich opravám,“ sdělil mluvčí Prahy 8 Martin Šalek.

Kvalt nebývá zvykem

O správu svých komunikací se aktivně stará také Praha 6. „Ačkoliv máme na našich webových stránkách přímé odkazy na formulář pro hlášení závad na komunikacích správce komunikací ,Technické správy komunikací hl. m.Prahy, výtluky a další závady nám jsou hlášeny ve většině případů přes naši mobilní aplikaci „Lepší 6“ nebo e-mailem, následně je pak předáváme prostřednictvím formuláře my,“ uvádí mluvčí Prahy 6 Marek Zeman.

Krátce po otevření se k silnici za půl miliardy sesouvá hlína ze svahů

Připouští, že po zimním období je na ulicích vždy velké množství děr. „Ale díky vhodným teplotám je již vidět, že opravy začaly, neboť již fungují obalovny asfaltu, což velmi vítáme,“ kvitoval.

Z vlastních zkušeností pak ví, že se v průměru doba opravy pohybuje do měsíce. Závisí to podle něho především na typu závady a místě, kdy samozřejmě na významných dopravně vytížených komunikacích jsou opravy rychlé, na komunikacích nižších tříd trvají déle. Toto potvrdila také Lišková slovy, že prioritu mají frekventované vozovky.

„Aktuálně máme zkušenost velmi dobrou, hlásili jsme závadu kaverny v ulici Na Baště sv. Jiří 27. února a vyřešeno bylo již 1. března,“ pochválil Zeman s tím, že taková rychlost ale nebývá vždy zvykem.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz