Právě kvůli dopravnímu vytížení Černokostelecké, tedy silnice I/2 vedoucí z Prahy na Kutnou Horu, šlo o jednu z nejobávanějších investic v kraji. Práce za více než čtvrt miliardy korun začaly v červnu a budou končit na podzim příštího roku.
Zajímavostí přitom je, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je spolu s městem Říčany investorem akce, nejprve muselo postavit zcela novou přístupovou komunikaci o délce přes 1,3 kilometru lesním úsekem v Zelené ulici.
„Použili jsme tam okolo tisíce tun asfaltové směsi. Díky tomu se mohou obyvatelé rekonstruované Černokostelecké a přilehlých ulic dostat auty domů,“ vysvětluje Jiří Veselý z ŘSD.
Zvládli zatím třetinu
Hlavní částí investice je ale kompletní rekonstrukce Černokostelecké ulice, na které silničáři neopravují jen povrchy, ale obnovuje se i kanalizace a vodovody, a na závěr ulice dostane třeba i nové chodníky.
„Letos se práce soustředily na 900 metrů dlouhý úsek mezi ulicemi Smiřických a Modřínovou, což představuje přibližně třetinu z rekonstruované trasy,“ uvedl Veselý.
V Říčanech začala rekonstrukce hlavního tahu. Úplně se nám vyhněte, radí město![]() |
Už za pár dní ale stavaři z Říčan zmizí. „Nejpozději začátkem prosince zahájíme zimní technologickou přestávku, stavba pak začne znovu na přelomu března a dubna,“ uvedl Veselý.
Lidem se tak zhruba na čtyři měsíce uleví od hluku a prachu stavebních strojů a skončí objížďky, které vedly říčanskými uličkami. Auta, která jimi měsíce v dlouhých šňůrách projížděla, komplikovala například přecházení chodců. Pro zvládnutí dopravy muselo být dokonce několik ulic změněno na jednosměrné.
Kde si na chvilku oddechnou?
Žádnou velkou úlevu to ale městu jako celku nepřinese, doprava se jen přesune zpátky. „Do Černokostelecké a celkově do Říčan se vrátí kamionová tranzitní doprava,“ potvrdila mluvčí říčanské radnice Helena Vlnařová.
Silnici první třídy, která vede v podstatě souběžně s dálnici D1 do Prahy, totiž rádi využívají řidiči kamionů, protože na rozdíl od jiných tras v okolí není zpoplatněna mýtem, což chtějí Říčany do budoucna změnit.
1 000tun asfaltové směsi bylo použito na objízdnou trasu, aby se místní dostali autem domů. 268milionů korun bude stát rekonstrukce Černokostelecké. |
Uleví se tak spíše obcím v okolí, například Tehovu, který hlavně na počátku oprav používali ve velkém řidiči tranzitní dopravy, přestože bylo stanoveno, že kamiony nad 12 tun tudy mohou jet tehdy, pokud mají cíl v katastru obce.
Po zásahu Středočeského kraje tu dopravu začala regulovat policie, která pomáhala směrovat kamiony na správnou trasu, hlídky stály už na kruhovém objezdu v Mukařově i na dalších místech v zákazových zónách. Teď by se měl Tehov na zimu zbavit i zbylé zátěže.
„Jistě to nebude hned, protože jak je v dopravě obvyklé, chvíli trvá, než si dopravci a řidiči zvyknou jezdit jinudy. Na jaře by se měla omezení vrátit, o jejich konkrétní podobě se bude zřejmě ještě jednat,“ uvedl starosta Tehova David Hlouch.
Vlezte mi... na záda. Krysy v Říčanech baví i pobuřují, socha je částí výstavy![]() |
Podle něho obec dopravní zatížení zvládla dobře díky řadě opatření. Pomohl i inteligentní semafor, který v úzkém a nebezpečném místě v obci pouští dopravu kyvadlově, aby se zabránilo riziku kolize dvou vozů, nebo aut s chodci. „To se nám osvědčilo, nikoho to výrazně nezdržuje a v kombinaci s dalšími opatřeními to přitom dramaticky zvýšilo bezpečnost chodců a plynulost dopravy. Šlo nám také o zajištění průjezdnosti pro autobusy MHD,“ dodal starosta.
Mobilní semafor instalovaly také Říčany, a to na křižovatku na příjezdu od Tehova k Černokostelecké. A i ony s ním mají dobré zkušenosti. „Bývaly často nehody, což komplikovalo dopravu. Po instalaci semaforu se situace zklidnila,“ uvedla Vlnařová s tím, že na dobu zimní přestávky semafor zmizí. „Určitě bude co porovnávat, jestli bude doprava lepší, nebo horší,“ dodala.
1. srpna 2024 |