Obavy má i vedení Středočeského kraje, které kvůli tomu minulý týden v Brandýse nad Labem – Staré Boleslavi uspořádalo mimořádnou schůzku starostů dotčených obcí.
Práce na D10 začnou v srpnu a první část potrvá do konce října, druhá až do jara příštího roku. Celkově jde o investici za 700 milionů korun.
Pro představu jde o podobnou sumu, za kterou ŘSD postavilo obrovskou mimoúrovňovou křižovatku nad dálnicí u Kosmonos, prozatím to byla největší dopravní investice v kraji za poslední roky, v srpnu ji tedy vystřídá oprava u Prahy.
Začala hlavní fáze oprav D10 u Mladé Boleslavi. Provoz bude omezen do října![]() |
První opravovaný úsek v délce přes čtyři kilometry sahá od nájezdu z Pražského okruhu po Starou Boleslav. Nejdříve začnou práce v úseku od Satalic po Radonice, které jsou odhadovány s náklady kolem 450 milionů korun. Práce tam mají začít kolem 5. srpna a být hotové za 81 dnů, tedy v říjnu.
Kolony jsou už nyní
Druhou akcí za 261 milionů korun bude oprava levého jízdního pásu směrem na Prahu od Staré Boleslavi na Svémyslice, tyto práce začnou na podzim a potrvají zhruba 93 dnů, se zimní pauzou budou dokončeny na jaře příštího roku. Řidiči si tak zopakují komplikace při rekonstrukci tamního mostu v roce 2022.
Čtvrt roku rekonstrukce. Pražský okruh opraví jako ranvej pro letadla![]() |
Už nyní přitom řidiče téměř každé ráno zabrzdí kolona od Staré Boleslavi na Prahu, protože dálnice je v tomto místě přetížená. „Provoz bude během prací veden v režimu 2 plus 2 zúžené jízdní pruhy,“ sdělil Jiří Veselý z ŘSD.
Zúžení ovšem znamená sníženou rychlost na 80 kilometrů v hodině, a tedy ještě větší kolony, zároveň se dá očekávat zvýšené množství dopravních nehod.
Dálnice D10 u Prahy je rájem oprav
|
Hejtmanství proto předpokládá, že problémy budou mít i autobusy veřejné hromadné dopravy. „Ti, kteří jezdí po Pražském okruhu přes Lochkov, vědí, jak to dnes na okruhu vypadá. Něco podobného lze předpokládat i na D10 s tím, že velké zácpy lze čekat i právě v Brandýse nad Labem,“ říká krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký. „Tento očistec navíc potrvá až do jara 2026,“ uvedl radní.
Vzhledem k tomu, že z Mladé Boleslavi, Mnichova Hradiště, Benátek nad Jizerou či Brandýsa nad Labem není rozumné železniční spojení na Prahu, tvoří páteř dopravy autobusy, které jezdí i po D10 a navazujících komunikacích.
„Sešli jsme se proto v Brandýse nad Labem se zástupci organizátorů veřejné dopravy IDSK a ROPID a se starosty obcí z regionu, abychom představili možná opatření v úpravě trasy některých autobusových linek, vyslechli si jejich názory a návrhy a dohodli, jakým způsobem včas informovat veřejnost,“ uvedl Borecký.
Autobusy přesměrují
Jako jedno z opatření podle Boreckého bude, že část autobusů bude přesměrována tak, aby se vyhnuly dálnici D10. Cestující mají být informováni nejpozději do 28. července zveřejněním a vylepením upravených jízdních řádů. ROPID zároveň zahájí jednání s TSK Praha, zda by bylo možné odložit rekonstrukci Kbelské ulice.
Cesty se promění v past. Známe nejhorší místa, kde v létě uvíznete![]() |
Sami cestující z toho mají stres už nyní. „Srpen bude pro nás z Milovic, pracujících v Praze, pekelný,“ napsala na Facebooku obyvatelka Milovic Anna Hrudková a poukázala na to, že kromě prací na D10 budou problémy také se železniční dopravou. Na celé prázdniny má totiž Správa železnic naplánované stavební práce na nádraží v Kolíně a také v úseku Čelákovice–Mstětice.
„Omezí to provoz na trati z Prahy do Milovic a Nymburka,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Dálnice D10 u Kosmonos je po bourání nadjezdu znovu průjezdná![]() |
Pro mnohé řidiče je překvapivé, že se ŘSD pouští do rekonstrukce tohoto úseku D10, když tam za několik let má začít rozšiřování na šest jízdních pruhů. Přípravné práce jsou v plném proudu. „Zkapacitnění na šest jízdních pruhů je aktuálně v plánu zahájit až v roce 2029, stav vozovky je v takovém stavu, že není možné ji běžnou údržbou v tak dlouhém časovém horizontu dále udržet ve standardní provozuschopnosti,“ míní ale Jiří Veselý z ŘSD.
V trase se dle výsledků diagnostického průzkumu vyskytují četné poruchy, vyjeté koleje, příčné i podélné trhliny a deformace. Budoucí rozšíření podle Veselého do opravené konstrukce příliš nezasáhne.