Žlutá lávka na Rajské zahradě lidem nově zkrátí cestu na metro i vlak

  10:56
Lidé se na pražském Černém Mostě dostanou po nově otevřené lávce od stanice metra B Rajská zahrada ke stejnojmenné železniční zastávce. Propojení usnadní cestu i obyvatelům Hutí, které od metra dělí vytížená Chlumecká ulice „Pro mě to bude obrovské zkrácení cesty. Dříve trvalo dojít k metru jedenáct minut, teď jen asi čtyři,“ chválil si v úterý jeden z prvních chodců.

Právě chodci jsou podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) nejzranitelnějšími účastníky dopravy. „I proto v Praze aktuálně probíhá boom ve výstavbě pěších lávek. Během loňského roku jsme otevřeli ještě Štvanickou lávku, Havraňák a dvě lávky v Radotíně,“ komentoval otevření lávky náměstek. Její stavba vyšla na 82,6 milionu korun bez DPH.

Chlumecká už nerozděluje

Lávka se žlutým zábradlím je dlouhá padesát metrů a široká téměř čtyři metry. Schodiště má na šířku necelé dva metry. Technicky se vlastně jedná o dvě spojené ocelové lávky a dvě věže, ve kterých je umístěno schodiště i výtahové šachty pro bezbariérový přístup.

Vlaky již staví na zastávce Rajská zahrada, lávka k metru čeká na dokončení

Věž v blízkosti železniční tratě byla otevřena pro veřejnost už v prosinci minulého roku. Nyní funguje i samotná lávka překlenující čtyřproudovou komunikaci Chlumecká. Kromě pohodlného přestupu z metra na železnici usnadní život místním obyvatelům.

„Černý Most a Hutě spolu sice sousedí, nicméně jsou od sebe odříznuty frekventovanou Chlumeckou ulicí,“ uvedla místostarostka Prahy 14 Soňa Tománková (NAŠE Čtrnáctka).

Nutnost nového spojení vychází také z dat magistrátu. Předpokládané využití lávky je 500 osob za hodinu, a to bez započtení cestujících z vlakové zastávky.

„Podpora pěší dopravy je důležitá, významně totiž přispívá k udržitelnosti dopravního systému a také ke zlepšení zdravotního stavu obyvatel,“ dodal Hřib.

Nejstarší zavěšený můstek v Česku je ve špatném stavu, zavření odvrátí oprava

Na jednotlivá nástupiště, výtahy a východy cestující nasměruje nový městský systém navigace Čitelná Praha. „Zkoušíme zde prosvětlené nosiče, které by se v budoucnu měly objevit také v pražském metru,“ vysvětluje Petr Tomčík, ředitel organizace ROPID.

Směrovky chodce navigují na pěší i dopravní cíle v okolí a výrazný totem se symbolem vlaku a písmene „s“ už zdálky upozorňuje na přítomnost vlakové zastávky.

Prvky navigace Čitelná Praha jsou například také na Palmovce nebo ve stanici Chodov. Autoři pokračují se získáváním zpětné vazby od obyvatel a systém by měl do budoucna nahradit stávající značení v metru, na zastávkách povrchové dopravy, železnici i pro pěší.

Rychleji do centra

V prosinci zprovozněná vlaková zastávka urychlila cestování do centra Prahy i do Středočeského kraje. Vlaky pěti linek S2, S3, S9, S22 a S34 tady zastavují každých 10 až 15 minut, mimo špičky a o víkendu 15 až 30 minut.

Cesta vlakem z Rajské zahrady na Masarykovo nádraží trvá třináct minut a konkuruje tak metru, které je o tři minuty pomalejší.

Konec dupání po vzácných koniklecích, lidé je mohou obdivovat z lávky

„Jezdím do této lokality autem z Hybernské asi pětapadesát minut. Myslím, že se teď velmi vyplatí cestovat po metropoli vlakem. Evropská města mají čím dál větší problém s automobilovou dopravou a lepší řešení než metro a železnice nikdo nenašel, takže bychom s tímto trendem chtěli pokračovat,“ říká Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.

Středočechům zase zastávka nabídla mnohem rychlejší přestup do celé oblasti Černého Mostu a Prahy 14.

„Posílená infrastruktura na Rajské zahradě neznamená jen řešení konkrétního problému v obsluze místa, ale i předzvěst budoucího rozvoje tohoto území. Budu rád, když se i u jiných městských částí nebudeme věnovat jen řešení akutního dopravního problému, ale naopak mu účinnou přípravou investic budeme předcházet a umožníme tak všestranný rozvoj metropole,“ uzavírá Tomáš Pek (TOP 09), předseda Výboru pro územní rozvoj na magistrátu.