Debatu o portrétu rozvířil autor olejomalby Tomáš Kubík, který své dílo ukázal na Facebooku a připomněl tradici portrétování primátorů.
„Olejomalba na plátně, 80 x 110 cm, 2024. Je mi velkou ctí, že se na mě obrátil magistrát hl. města Prahy s žádostí o oficiální portrét pana primátora. Obraz navazuje na tradici portrétování primátorů započatou v 19. století. V prostorách magistrátu visí obrazy Hynaise, Ženíška, Brožíka. Tyto malíře obdivuji už od střední školy a teď je můj portrét v jejich společnosti. Portrétní tradice ožívá! Díky za to,“ napsal Kubík.
Jeho nadšení z obnoveného portrétování však nesdílel starosta Prahy 7 a zastupitel hlavního města Jan Čižinský. „Před 11 měsíci jsme vytipovali dvě budovy, které by Praha mohla koupit a udělat v nich střední školy. Dodnes o nich zastupitelstvo nerozhodlo a nerozhodne ani dnes. Co se ale povedlo, je portrét pana primátora! Deváťáci se tak mohou kochat a na přijímačky a kapacity nemyslet,“ uvedl na sociální síti X Čižinský.
Údajnou nehospodárnost na magistrátu v souvislosti s portrétováním primátora Svobody zkritizoval také bývalý náměstek primátora pro dopravu a zastupitel hlavního města Adam Scheinherr, který zdůraznil, že se velké dopravní stavby neposouvají.
Pražský magistrát záhy přišel s vysvětlením, že portrét vznikl jako dárek ke Svobodovým narozeninám od ředitelů odborů magistrátu, kteří s tímto nápadem přišli a kteří obraz společně zaplatili ze svého. Dílo tedy nebylo pořízeno za peníze z městské kasy.
„Malíř obraz vytvořil podle fotografie pana primátora. Jedná se tedy o dárek, který platili přímo sami zaměstnanci,“ reagoval na síti X pražský magistrát.