Praha uvolnila přes 800 parkovacích míst, odtahuje auta s propadlou technickou

  9:42
Kde zaparkovat auto? Problém, který denně řeší značná část Pražanů. Některá parkovací stání přitom často slouží jako odkladiště. Majitel vůz zaparkuje a dál se o něj nestará. Zdá se však, že novela zákona přispívá ke zlepšení situace. Odstavená auta mizí po stovkách z ulic a parkovišť hlavního města.

Vrak u Nových Butovic | foto: Jakub Stadler, MAFRA

Na jednom ze sídlištních parkovišť v Nových Butovicích stojí stříbrný Opel Astra na vypuštěných pneumatikách, navíc už celý obrostlý zelení.

„Každý den je tu doslova boj o to někam s autem zaparkovat. Hlavně v pracovní dny, kdy sem najíždějí i mimopražští. Tento vrak té situaci moc nepomáhá. Co si vybavuji, už tu takhle stojí přes rok,“ popsala stav paní Kateřina, která v ulici bydlí. Její slova potvrzuje i to, že vůz má propadlou technickou kontrolu, platnost vypršela v prosinci 2021.

Dlouho si města s takovými auty nevěděla rady. Odtáhnout totiž mohlo jen takové vraky, kterým chyběla podstatná část k provozu. Řešení přinesla v dubnu 2020 novela zákona o pozemních komunikacích.

Odtažené vozy

  • 825 odstavených aut s propadlou technickou zmizelo za dva roky z ulic.
  • 625 tisíc korun utržila Praha z provedených dražeb odtažených aut.

Od té doby mohou z ulic mizet i odstavené vozy, které mají propadlou technickou kontrolu alespoň šest měsíců, podobně jako zmiňovaná Astra v Praze 13. Její majitel už byl varován, že auto může být odtaženo.

I když může celý proces odstranění zabrat delší dobu, podle Správy služeb hlavního města Prahy (SSHMP), která má věc na starosti, se situace v ulicích za dobu platnosti novely zlepšila.

„Za uplynulé dva roky jsme díky novele odstranili celkem 825 vozidel s neplatnou technickou prohlídkou,“ uvedla pro MF DNES Iva Vobořilová ze sekretariátu ředitele SSHMP.

Vrak u Nových Butovic

Část z odtažených aut se poté navrátila zpět k původnímu majiteli. „Od účinnosti předmětné novely zákona si provozovatelé nebo majitelé vyzvedli z odtahových parkovišť SSHMP celkem 249 vozidel,“ dodala Iva Vobořilová.

Pražské ulice plní stojící auta, popojet na parkoviště se řidičům nechce

Fakt, že nová pravidla pomohla ke zlepšení situace, potvrzují samotné městské části. „Na ulicích je vidět, že tato vozidla byla odtažena a občané jsou rádi, že se uvolnila další místa k parkování. Za poslední dva roky úřad obdržel od občanů asi 200 podnětů na odtažení vozidel,“ přiblížila mluvčí Prahy 13 Lucie Steinerová.

Změny si pochvalují i v Praze 8, kde se podle mluvčího Martina Šalka aktuální situace v ulicích také zásadně zlepšila oproti minulosti.

Úřední postupy končí dražbou

Než ale vůz bez platné technické kontroly z ulice zmizí, musejí úředníci provést několik úkonů. Napřed je potřeba z registrační značky nebo z identifikačního čísla zjistit majitele.

Následně mu odešlou výzvu, aby vůz do dvou měsíců odstavil mimo komunikaci, případně si obstaral novou technickou kontrolu. Pokud se tak nestane nebo se výzvu nepodaří nikomu doručit, auto je převezeno na odstavné parkoviště.

Praha je zaplavená odhozenými bicykly a koloběžkami, chybí infrastruktura

„Poté informujeme o umístění na parkovišti a oznamujeme majiteli lhůtu tří měsíců, kdy si může vozidlo vyzvednout a uhradit pohledávku za odtah a parkovné. Po uplynutí této doby se přistupuje k dražbě,“ doplnila Iva Vobořilová.

Do dražby se za dva roky dostalo celkem 175 aut a všechna si našla nového majitele. Praha tím získala do rozpočtu přes 625 tisíc korun.

Odstavená auta nahlašují místní

Velkou měrou na odstraňování nepojízdných vozů přispívají místní obyvatelé, kteří se obracejí hlavně na městské části.

„Někdy hlášení přijde přes chat na Facebooku, jindy přes webovou aplikaci Zeptejte se, nebo do aplikace Mobilní rozhlas. Podněty posílají také pomocí e-mailů přímo na odbor dopravy,“ řekl mluvčí Prahy 8 Martin Šalek.

6. srpna 2021

I občané v Praze 13 mohou podněty zasílat skrz mobilní aplikaci nebo sociální sítě. „Další podněty na Správu služeb hlavního města Prahy posílá městská policie na základě vlastních zjištění či oznámení občanů a dále též zaměstnanci odboru dopravy ÚMČ Praha 13, jako výsledek své kontrolní činnosti v terénu,“ dodala mluvčí radnice Lucie Steinerová.

V Praze 3 například obyvatelům slouží aplikace Čistá Trojka. „Uživatel skrze ni dané místo jednoduše vyfotografuje a pošle nám konkrétní hlášení. Podnět je tak urychleně předán k řešení problému. Aplikaci si každý může bezplatně stáhnout do svého mobilního telefonu,“ popsal mluvčí Jiří Hannich.

Pražané mohou kromě jiného využít také magistrátní aplikaci změňte.to.

Rozdíl mezi odstaveným vozidlem a vrakem

  • Odstavené auto definuje zákon o pozemních komunikacích od roku 2020. Majitel nesmí na pozemních komunikacích odstavit takové vozidlo, které nemá více než šest měsíců platnou technickou prohlídku. Pokud o auto nejeví zájem, je odtaženo a po uplynutí správních lhůt putuje do dražby. Město tím získává peníze do rozpočtu.
  • Odlišně jsou v zákoně definovány autovraky. To je takové vozidlo, „které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu“. Majitel auta je informován úředníky. Pokud vozidlo nezprovozní, je z komunikace odstraněno a ekologicky zlikvidováno.
Autor: