Praha po 20 letech mění grafiku. Přibude slavnostní zlatá i hravé ilustrace

  13:54
Grafika hlavního města Prahy po více než dvaceti letech prošla výraznou obměnou. Nově se rozšířila o nápadité ilustrace, piktogramy a také o písmo, které navrhl přední český tvůrce Tomáš Brousil. Objeví se barevné kombinace mimo jiné s modrou, zelenou a na slavnostní příležitosti se zlatou. Ikonické logo, které Studio Najbrt vytvořilo v roce 2002, zůstane.

Pražský magistrát přejde na nový grafický styl. (7. ledna 2025) | foto: Magistrát hlavního města Prahy

„Žijeme v době, která se dynamicky vyvíjí. A tomu je nutné se přizpůsobit. Mám radost z komplexního systému vizuální identity. Věřím, že výrazně pomůže v komunikaci hlavního města s uživateli,“ řekl primátor Prahy Bohuslav Svoboda.

Město doposud používalo písmo Myriad Pro. Nyní má své vlastní. „Jedná se o moderní geometrický grotesk s širší proporcí znaků a detaily, které mu dávají osobitý charakter,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Grafika používá motiv čtverce, který nahradil kulatou tečku. Nepatrná změna nastala u písmene R – nyní má rovnou nožičku.

Brankář láká na fotbal, lehátko do kina. Vizuál Prahy 10 stojí na římské desítce

Vizuální posilou jsou také ilustrace, které zobrazují postavy při různých činnostech, typické pražské budovy nebo mobiliáře. Ty zpracovala dvojice ilustrátorů Patrik Antczak a Jakub Mikuláštík. Design doplnily piktogramy, které předtím město nemělo.

Paleta barev a její různé kombinace, které město bude využívat například pro web, plakáty a jiné tiskoviny, se výrazně rozšířila. Mimo modrou, zelenou či zlatou se pro zvláštní příležitosti přidá také zlatá.

„Červená kostka, která je logem Prahy, je stále nadčasová a kvalitní. Po dvaceti letech od jejího vzniku nám ale chyběla komplexnější pravidla pro použití vizuálního stylu, s potřebou rozšíření užití pro všechny soudobé aplikace a také snahou posílit vizuální identitu, aby byla rozpoznatelná, jednotná a atraktivní,“ řekla Jana Berková z pražského magistrátu.

Právě proto se vydalo město cestou revize. Na předchozí design chtělo navázat a ne ho zcela změnit, i proto nové úpravy vznikly ve spolupráci s původním autorem, Studiem Najbrt.

Toto rozhodnutí ocenila ředitelka organizace Czechdesign Jana Vinšová: „Tento přístup ukazuje, že ne vždy je nezbytné vizuální identitu zcela měnit – někdy stačí přinést svěží energii a promyšlené úpravy do té stávající.“

Ředitel pražského magistrátu dal asistentce statisícové odměny i městský byt

Nové vizuální zpracování začne Praha používat postupně. Materiály se starou grafikou budou nadále v oběhu a až dojdou, vzniknou nové. Město za vizuální identitu zaplatilo zhruba milion korun bez DPH.

„Oceňujeme, že se celý projekt nové vizuální identity pro hlavní město Praha, i díky kvalitní spolupráci s Czechdesign podařilo uskutečnit, a po více než 20 letech existence našeho loga Prahy vstupujeme do další etapy rozvoje vizuální komunikace města,“ shrnuje projekt a spolupráci s městem Aleš Najbrt, grafický designér a kreativní ředitel Studia Najbrt.

Líbí se vám nový grafický vizuál Prahy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 14. ledna 2025. Anketa je uzavřena.

Ne184
Ano70
Autor: