Plány s nábřežím rozdělují Prahu, radnice se bojí zákazů v dopravě

  6:22,  aktualizováno  11:00
Záměr pražského magistrátu, který chce řidičům zakázat průjezd centrem, se střetává s kritikou radnic dotčených městských částí. Bojí se zhoršení dopravní situace a poukazují na to, kam se doprava přelije.

ilustrační snímek | foto: Petr TopičMAFRA

Omezení průjezdu aut Smetanovým nábřežím a Malou Stranou značně změní dopravní režim v metropoli. Část automobilové dopravy, která nyní projíždí centrem, se přesune na jiné komunikace v přilehlých městských částech. Radnice dotčených městských částí navrženou uzavírku kritizují a stěžují si, že s nimi magistrát o věci nekomunikuje.

„Každá dopravní uzavírka v Praze má naprosto negativní plošný dopad. Problém je v tom, že magistrát v čele s primátorem Hřibem sice ví, jakou ulici chce uzavřít, ale už přitom nedomýšlí, jak vážné dopady do života obyvatel města to může mít,“ komentuje návrh magistrátu starostka Prahy 2 Jana Černochová.

Tvrdí, že připomínky městských částí magistrát nebere vážně a urputně prosazuje svoji představu. „Výsledkem jsou naštvaní občané, kteří si stěžují u nás na radnici,“ dodává Černochová.

Praha 2 poukazuje na to, že přesun vozidel tranzitujících centrem po Smetanově nábřeží a Křižovnické ulici a na druhé straně Vltavy přesun vozidel z Malostranského náměstí ještě více zatíží frekventované silnice druhé městské části. Radnice se obává, že se auty ucpou ulice Resslova a Ječná a značně se zvýší provoz v ulicích Vyšehradská, Benátská a Lípová.

Konečně je možné uzavřít autům vltavská nábřeží, pochvaluje si pražský radní

„Křižovatka ulic Ječná, Sokolská a náměstí I. P. Pavlova byla vyhodnocena jako nejhorší křižovatka v Praze vzhledem k množství škodlivých spalin. Místo řešení této životy ohrožující situace plánuje magistrát navést na toto kritické místo ještě více automobilů,“ uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska.

Vedení Prahy 2 konstatovalo, že v oblasti dopravy nejsou dlouhodobě městské části součástí rozhodovacího procesu hlavního města a k jejich vyjádřením a stanoviskům magistrát nijak nepřihlíží.

Praha 5: Doložte záměr studií

Podobné usnesení přijala i Praha 5. Její rada uvádí, že hlavní město, jeho dopravní odbor a jeho akciové společnosti v oblasti dopravy opakovaně neprojednávají s městskými částmi opatření a změny na jejich území, což popírá smysl městských částí a jejich přímého vztahu k obyvatelům.

„Pokud nebude doložena relevantní, věrohodná dopravní studie stávající průjezdnosti území, kterou stále marně vyžadujeme, tak s uzavřením průjezdu nesouhlasíme,“ říká předseda dopravního výboru radnice Jan Panenka.

Pracovní verze útlumu automobilové dopravy v centru Prahy

Podle něj by detailní studie mohla dát odpověď na otázku, jak přesně uzavírka ovlivní dopravu v městské části. „Jinak se dá asi předpokládat, že na Újezdu se situace zlepší na úkor mnoha jiných částí Prahy 5, včetně například Radlické, Vltavské, na Jiráskově mostě, nábřeží a podobně. A to nemluvíme o plánované opravě Barrandovského mostu, která bude vyžadovat objízdné trasy,“ dodává Panenka.

K uzavření průjezdu centrem se zatím negativně staví i Praha 4. Podle místostarosty Zdeňka Kováříka nápad zhorší dopravní situaci v ulicích Podolské nábřeží, Na Dolinách, Lomnického, Na Pankráci, Táborské, Lounských a především v ulici 5. května. Vyjmenované oblasti jsou přitom hustě obydlené.

Změny v dopravním režimu naopak vítá Praha 1. Ta plán magistrátu omezit dopravu v centru v minulosti kritizovala, nyní však hledá s magistrátem kompromisní řešení.

Projíždět Prahou po nábřežích budou smět jen místní, plánuje magistrát

„Vedení hlavního města nás seznámilo se svým záměrem na zklidnění dopravy ve prospěch rezidentů, což je samozřejmě myšlenka, kterou obecně vítáme a prosazujeme. Jasnou podobu má tento záměr ale získat až díky pracovní skupině, ve které má mít zastoupení i Praha 1. Předpokládám, že pracovní skupina bude diskutovat i o předpokládaných konkrétních dopravních dopadech, které hlavní město, popřípadě Institut pro plánování a rozvoj hlavního města Prahy předloží,“ říká mluvčí Prahy 1 Petr Bidlo.

Magistrát: Přesuneme tranzit

Magistrát s tvrzením městských částí, že se rozhoduje bez nich a nebere v potaz jejich připomínky, nesouhlasí. „Nerozumím tomu, proč jde Praha 5 proti svým občanům. Případné opatření přesune tranzitní dopravu z oblasti Újezda na Městský okruh, kam patří, a zpřesní se provoz páteřních tramvajích linek. Nehledě na to, že rezidenti budou moct vždy projet autem. Tak o tom od začátku uvažujeme a přes půl roku o tom společně jednáme právě s městskými částmi a magistrátními koaličními partnery,“ reaguje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Praha 5 říká, že plánované opatření zatíží část historického centra, a tím i průjezdnost Prahy 2, 5, 6 a 7, a zároveň druhým dechem dodává, že nemáme dostatečnou analýzu dopravních dopadů. To se přece vzájemně vyvrací. Data máme a víme, že oblastí projede v autech jen menšina místních z Prahy 1, 2 a 5, pro které by se nic nezměnilo. Zbytek je z velké části zbytná tranzitní doprava, která si přes nejcennější historickou část Prahy jen zkracuje cestu, a na tu si chceme posvítit,“ dodává náměstek.

Plán na omezení dopravy v historickém centru

  • Magistrát navrhuje omezit průjezd Smetanovým nábřežím do Křižovnické ulice a průjezd přes Malostranské náměstí. Omezení by platilo pro osobní automobilovou dopravu s výjimkou rezidentů Prahy 1, 2 a 5.
  • Všichni řidiči bez ohledu na bydliště by do centra mohli dojet, ale nesměli by přes centrum projet ze severu na jih nebo naopak. Museli by se vrátit stejným směrem, ze kterého by přijeli.
  • Praha se chce tímto způsobem zbavit tranzitní dopravy, která v centru nekončí ani nezačíná.
  • Průjezd aut má monitorovat kamerový systém, který na základě registrační značky pozná, zda má vozidlo oprávnění k tranzitu. Za nepovolený vjezd padne pokuta. Dopravní obslužnost celé oblasti by měla zůstat zachována.
  • Konkrétní režim a jeho technické fungování bude řešit pracovní skupina složená z koaličních partnerů magistrátu, zástupců městských částí a městských organizací.
  • Plánované omezení se kromě rezidentů nebude týkat ani MHD a taxi služeb. Magistrát zvažuje i povolení k průjezdu pro držitele krátkodobého parkovacího oprávnění.